Sabtu, 10 Julai 2010

DUNIA BATINKU^ ^

Assalammualaikum wbt


Alhamdulillah..masih diberi peluang...diberi kesempatan sentiasa untuk meneruskan kehidupan yang dipenuhi bukan setakat suka sahaja..Malah,kadang-kadang kedukaan perlu muncul agar tidak terleka dan tersadung di pertengahan..

Sepanjang cuti ini,apa yang dilakukan?hampir seminggu tidak dibenarkan banyak berjalan...hmm...sudah hilang nikmat berjalan dan bekerja.Bak kata seorang sahabat..takpela..jadikan masa ini untuk banyak bermuhasabah..

Sepanjang berada di rumah ini,duniaku hanya dii ujung jari..meninjau keadaan diluar dengan hanya melihat di skrin.Alhamdulillah..Allah bagi peluang itu walau tidak dapat bersama rakan-rakan bekerja di luar^^

Apa yang membuat saya takat leleh betul dua tiga hari ni...bila menonton salah satu cerekerama yang ada kat youtube
'dunia batinku'menceritakan bagaimana 3 beradik ini hidup mereka bukanlah senang...

Ketika usia meningkat remaja,sudah kehilangan ayah dan hanya bergantung kepada ibu mereka yang menyara kehidupan dengan menoreh getah dan menjual nasi lemak.

Hati ibu bukanlah sekuat semangat ayah.namun,kekaguman terhadap sikap ibunya yang walau perit macam mana pun,tetap setia menyara anak-anak demi membantu dalam kejayaan anak-anak.Malah ibu mereka ini,dalam kesibukan menguruskan anak-anak,masih sempat berbakti kepada ibu mertuanya yang juga ibu kepada arwah suaminya....

Bertambah-tambah penyakit orang tua,mestilah bukan senang untuk diuruskan.Malah,ibu anak-anak ini tidak pernah mengeluh dalam soal menjaga makan pakai anak-anak dan ibu mertuanya.

Terharu betul dengan pesanan arwah ayah ketiga beradik ini yang mana sering berpesan bahawa pelajaranlah yang dapat menjamin hidup.Tanpa pelajaran hidup tiada makna.

Apa yang lebih mengagumkan ialah,keluarga ini,susah macam mana pun,agama langsung tidak ditinggal di belakang.Dan saya percaya itulah kunci kebahagiaan mereka dan tidak pernah mengeluh dengan kesusahan yang ada....

Ya!kita sebagai hamba....hamba yang memang selayaknya pergantungan sepenuhnya kepada Allah.Walau ujian bertimpa kita patut tetap bersyukur dan berusaha supaya kita dapat melepasi tahap ujian itu....Allah tidak pernah meninggalkan kita namun,kita kadang-kadang sebagai hamba,terlupa bahawa setiap nikmat,rezeki itu datang dari Allah...Setiap titis airr yang kita nikmati di dunia ini semua milik Allah..kita hanya peminjam..kita peminjam sementara..

ok lah setakat ini dahulu..sengaja menulis untuk mengisi kebosanan dan kalau ada masa try lah jenguk cerita ni..insya Allah berfaedah dan membuatkan kita bersyukur dengan apa yang kita ada sekarang...

wallahualam,,,,

P/s;penat nak bercerita panjang-panjang.Tontonlah kalau nak tahu selanjutnya:)

0 cakar2 ayam: