Jumaat, 2 Julai 2010

Nak jadi arkitek?

Assalammualaikum wbt..

Alhamdulillah dipanjatkan kepada Yang Maha Esa Tuhan seluruh alam yang menjadikan langit dan bumi sebagai tempat persinggahan yang benar-benar sementara buat sekalian makhluk ciptaan NYA.bagi menguji tahap keimanan dan ketaatan para hamba setelah mereka berjanji untuk menaati Allah sebelum keluar ke dunia.

Namun,apa yang terjadi..manusia dengan leka dan alpa melupai janji mereka kepada Yang Esa setelah memmiliki dunia yang tiada apa-apa ini.Semoga kita tidak tergolong dalam golongan sebegini..nauzubillah..

Sewaktu kecil-kecil dahulu..cikgu suka bertanya'siti,nak jadi apa bila besar nanti?'

'Doktor!'diriku mejawab.

'siti,awak nak jadi apa bila besar nanti?'rakanku bertanya.

'doktor!'diriku menjawab lagi.

Sejak di sekolah rendah memang itulah angan dan impian yang diimpikan.Namun,pabila result exam jatuh..mula rasa down dan rasa semacam tidak layak menjadi seorang doktor.

Walau kerjaya doktor digeruni ditambah dengan kesibukkan dan diriku sebagai wanita dan selayaknya apabila bergelar isteri dan ibu sepatutnya menguruskan dan melebihkan masa di rumah.

Namun,itu takdirnya...rezekiku akhirnya di sini..berjuang demi segulung ijazah menjadi doktor.Pada pandangan dahulu,orang yang mengambil kedoktoran seolah-olah orang yang sangat bertuah.Masakan tidak,ramai yang mengimpikan cita-cita sepertiku ini.

Dan kini,diri diseru bukan hanya menjadi seorang doktor.Malah perlu jadi arkitek pula!har..bagaimana ni?Mampukah aku.Dulu masa tadika pun boleh tertukar warna laut dengan tanah..laut sepatutnya diwarnai biru diwarnanya dengan warna coklat.Sebegitu sekali diriku ini tidaklah kreatif.Tidak pernah memenangi pertandingan mewarna.Hinggakan jika buat kerja berkaitan seni,ibubapaku yang perlu melatihku dulu untuk melukis dan mewarna..hmm..macam ini ke seorang arkitek?

Seorang arkitek yang selayaknya mempunyai idea-idea yang sentiasa bernas dalam mengislah reka bentuk terbaru.Jika sama sahaja reka bentuk yang dicipta.mahunya kehilangan kontrak kerana langsung tiada pembaharuan!

Akan tetapi,salahkah kalau diriku berkata..aku juga mahu menjadi arkitek..mengislah perkara baru,memiliki idea baru demi percambahan dalam Islam?

Bolehkah dan bagaimanakah?Cita-citaku dan matlamatku tinggi..ingin menjadi doktor,membalas jasa kedua ibu bapaku yang semakin hari semakin menginjak usia..matlamatku tinggi..ingin berbakti kepada agamaku Islam...matlamatku tinggi dan adakah cukup dengan hanya memasang matlamat tanpa usaha dan pembaharuan?

Inilah yang dikatakan arkitek dalam Islam.Tidak tunggu untuk seseorang itu dipanggil namun,diri kita yang perlu terpanggil untuk melakukan pembaharuan dan perubahan disekeliling kita.Tidak perlu tunggu untuk seseorang mendekati kita dan mengajak beramal.tetapi,kita yang perlu bertekad.Walhal,diri ini masih berinjak-injak dari satu fasa ke satu fasa.

Pernah terbaca dalam satu buku motivasi'How to start worrying and start living'menceritakan bahawa ramai antara orang-orang yang berjaya pada masa kini..hidupnya tidak lulus sekolah tinggi..tetapi,keazaman yang tinggi dan tekad ingin berubah menjadi pendamping kejayaan hari ini.Tidak dinafikan ilmu sangat penting..malah dalam Islamsesiapa yang menuntut ilmu dengan ikhlas,Allah menjajikan ganjaran yang bukan calang-calang dan seluruh makhluk amat menyayangi orang yang menuntut ilmu.Namun apa yang saya mahu tekankah di sini tentang kesungguhan mereka dalam merealisasikan hasrat dan tekad mereka dan itu yang amat mengagumkan.

Apa yang saya hendak tekankan di sini,bahawa kita semua boleh..kita juga boleh dan selayaknya berubah jika kita mahu..jadikan diri kita sebagai arkitek dalam hidup kita dan seterusnya arkitek dalam masyarakat kita,keluarga kita dalam mengembangkan sayap Islam.

Tiada lagi istilah Islam hanya pada nama sekarang dan tiada lagi sikap sambil lewa dalam mempraktikkan Islam.Biar Islam dihati kita..biar Islam ada pada akhlak kita dan biar Islam menakluki jasad dan roh kita......

Wallahualam....

p/s:Ya Allah!moga yang aku sampaikan ini menjadi salah satu amalku.Jauhkan aku dari sifat orang yang berilmu dan menyampaikan ilmu..namun tidak beramal dengan ilmu..ameen...

5 cakar2 ayam:

roNa_naiLoFaR berkata...

onee..
saya pun mahu jadi arkitek...
2 dalam 1...
doc 2 be..
in same time as arkitek..
boley ke....~??

same2 kritiskan pemikiran untuk mencorakkan pembangunan dan mengislah kebobrokan..~

onee berkata...

blh..insya Allah..asalkan kite ad kesungguhan..dan keinginan..btol tak?

al-fareast berkata...

gudluck yo.....terharu bile dgr citer ko ni...huhu.....igt zmn kecik2 blk mmg best......btw try to be a good doctor n wish u all d best utk setiap bnda yg ko lakukan......

onee berkata...

thanks...all da best tuk kite semua kat sini

Tanpa Nama berkata...

saye future archi n dlu mmg kompous dr. or ar..haha