Rabu, 11 Ogos 2010

ramadan sudeyh

Assalammualaikum wbt...

Alhamdulilllah Allah telah sampaikan diriku bagi menyambut ramadhan kali ini.Dan pada kesekian kalinya ramadhan disambut di bumi Anbia setelah 2 tahun permulaan puasa dirai di Malaysia.Al maklum bukan tidak pernah berpuasa di sini..ketika mula-mula sampai dahulu pun dah pernah puasa.

Seronok tengok suasana yang meriah..Keluar berjalan sekitar cairo hari ni..Tidak banyak kedai dibuka seolah hari raya di Malaysia.JAlan tidak terlalu sesak seperti biasa..Di mana -mana Al quran dibaca dan masing-masing tidak banyak bercakap mungkin sahaja untuk mengelak bercakap perkara lalai atau mungkin sahaja telah penat setelah seharian bekerja.

Di waktu siangnya agak lengang manakala berbeza pula pada sebelah malamnya...masjid-masjid meriah..bacaaan imamm di mana-mana..Namun..langkahan agak kaku apabila kehidupan malam bagi sesetengah orang di sini tidak berbeza berbanding orang lain..ada sahaja yang melepak di kedai kopi dan tonton bola dan itu adalh rutin mereka..

Maka di sini saya boleh buat kesimpulan bahawa umat Islam sebenarnya terjajah dijajah tidak kira di Malaysia atau tanah arab...

hmmm.....bagaimana ye?

Wallahualam...

0 cakar2 ayam: