Ahad, 7 Jun 2009

BUAT INSAN TERISTIMEWA








tak dapat dibayang dgn kate2..,

kasih sayangmu bak permata


anakmu yg dulu gadis kecil,belom petah berkate kate,

kini telah dewase..

tanpa keringatmu yg menitis,wahai ayahanda..

tidaklah ak sampai begini..

sedih dalam diriku tidak terkate..

terlalu jauh meninggalkan dirimu sejak remaja..

anakmu membesar,dewasa,tiada di depan mata..

hanya doamu menjadi semangat juangku..

ayahanda..

kau selalu memberiku semangat,

masih teringat daku pemberian hari jadi dr mu sewaktuku di darjah satu..

takkan ku lupe..

jerit perih mu menongkah dunia demi anak2 mu tercinta..

tiada keluhan yg terkeluar dlm bicaramu..

duhai ayahanda

terase ingin tertitis air mata bile rindukan dirimu..

sejak remaja ak berjauhan dr mu..

suara mu memberi semangat hny dpt di dengar..

bibirmu bermotivasi untukku hanya dpt dibayang..

krn anakmu jauh,,,jauh...

ketahuilah ayahanda,..

keringat mu takkan ku lupe,

didikanmu akn ku ingat..

kate2 semangatmu menjadi pengubat luke...

akan ku ingat pesanmu,tika diri alpa..

itulah bekalan rinduku terhadap ayahanda..

ABAH...kakak sayang abah...rindu abah..

SELAMAT HARI AYAH...

Isnin, 4 Mei 2009

salamalaik.





Alhamdulillah..selesai sudah practical exam dgn berakhirnye anatomy td...

Kadang2seolah olah seperti disuap coz maklumat yang ad memang spt terdapat di dalam buku dan slide yang diberi oleh DR ABDUL FATAH

tp pada pendapat saye walaupun kite disuap sebegitu sebenarny
e ia bergune buat kite..

Tapi,terpulang pade kite same ad bahan suapan 2 kite nak kekalkan lam kehidupan kite sampai mati ataupun juz tuk exam..

[saye pn try nak aplikasi lam kehidupan,agar berguna dalam kerjaya nanti]

Tanamlah dalam diri kite bahawa ape yang kite belajar ni memang sgt2 perlu dalam kehidupan kite sbg seorang doktor..insya Allah




hmmm...

Mengape saye memilih bidang kedoktoran?

seronok ke bergelumang ngan patient ni?

Seronok ke subjek yang diambil?

Memang diakui,sejak kecil,memang bercita cita nak jadi doktor..

Kejadian yang saye masih ingat sampai arini ialah ktike saye berada dalam darjah 3.kawan saye[shuhada namenye,,lame dh tak jumpe..ape khabarnye?] matenye termasuk serpihan mata pensel mekanikal...so,takde yang berani nak tlg buang...akhirnye..saye nak try buang.Alhamdulillah saye berjaye buang serpihan 2 ngan sehelai tisu..{apelagi..terase kembang lah diri ini..hehe]

Dengan nada yang sangat gembira,dia ucap terima kasih..,berkali kali dia ucap terima kasih n siap bag kad comel ad rama2 lagi n siap tulih lagi'semoga awak menjadi doktor'

Doktor??????

KEnape doktor?Sampai darjah enam pn,saye masih tetap bercita cita nak jadi doktor...

Sehinggalah saye naik ke sekolah menengah,bercampur baur perasaan ni..macam2 career saye angankan...

Kalau jadi eksekutif kat syarikat pn ok gak.GAji besar,blh pakai baju cantik2,profesional,leh kenal ramai org..

kalau jd cikgu or lecturer pn ok.so,kalau tibe HARI guru,leh dapat hadiah,anak murid pn ramai[hehe]

Setelah berade di tingkatan 5,makin la dilema..nak jd ape sy ni ek?Terase cam,kalu nak jd ape pn ok..walaupn keyakinan cam kurang dah nak jd doktor mase 2,coz cg kate kalu nak jd doktor,result kene MANTOP!

Pernah suatu ari,sy bertanye pd kaunselor[cg fatma]karakter2 yang membolehkan seseorang layak masuk medik.Cikgu pn cakap,kalu nak amek medik,kalu masuk matrik,mesti dapat 4 pointer.

Mulalah saye pasang angan2 nak ke luar negare spt kak sal n kak syamin.Dulu,tak terpikir pn nak datang ke Mesir,kalu tak pn,at least.jordan ke..kui3


TP,SAYE TERTANYA,BLH KE AK?

Walaupn saye rase cam payah kalu amek ilmu medik,saye tetap pasang niat 2..tp,org kate cam tak kompem je..

lepas je dapat tw result spm,alhamdulillah...

So,ape peringkat seterusnya?

Mulalah bz isi borang..

Antare 2 kerjaya yang saye telah pilih ialah engineer n doktor

MAse 2,lam kepale cam pikir pasal gaji,mase depan diri n 2 aje yang saye pikir.

Sape yang tak nak ke UTP?sume org nak.dah la kerja terjamin..gaji pn ad umph...

tp,takdirnye saye datang ke sini....

Pade mulenye,rase cam bngge r coz leh datang luar negare...mungkin kalu org tny kenapa awak amek perubatan pade mase 2,mungkin di bibir kate nak rawat patient aje n idea lain??KOSONG!

Setibanya saye ke Mesir,suasana sgt2 berbeza ngan Malaysia.Tarbiyyah di kalangan plaja2 kat sini,masya Allah.

Sampaikan saye masih teringat ceramah yang diberi oleh Dr Muhaimin about couple..Lam hati,masih tertanye,kenapela diorang ni smangat sgt menentang isu ni,padahal selagi tak berlaku khalwat or lbh dr 2 tak salah[itu pemikiran saya seawal minggu di sini]

Hari2 ditempuh n ikhlas saye katekan,ketika di tahun satu,masih belum cukup kematangan hidup di sini.Namun,senior2 di sini,tak kire azhariah,medik saling bergandingan membantu kami

Teringat kat akak2 dari rumah Terengganu yang jauh2 datang,meraikan kami,iftar bersama kami..

KENAPE SAYE DATANG KE MESIR???

kalu alasan lepas spm,coz datang mesir ni senang,tak yah tunggu lame2,3 bln je dh blh fly...

BTOL KE????

Yang pasti,kalu sesiape sahaje yang bertanye kepade saye,mengape memilih doktor?mengape datang ke Mesir..

sekarang,saye akn cakap,SAYE BERSYUKUR SANGAT2 DILEMPAR KE SINI...

Kenape??

Inilah hikamh kembare...hikmah3..banyak hikamah yang saye dapat sepanjang kembare ini...

kalaulah saye masih berade di dalam sangkar emas[malaysia] saye tak nampak diri saye sebenar..

Saye tak nampak kesalahan diri ini,saye tak nampak kejelikkan diri ini,saye tak nampak lubang2 pada diri ini,saye tak nampak warne hati ini.....

Sebagai contoh,kalau kite tinggal lam sebuah rumah dgn selesa,tp,org yg lalu lalang di luar rmh cakap'WOI,rumah kamu nak roboh 2,rumah kamu buruk,tak nak cat baru ke?'

Kite pn menafikan ape yang diorang cakap coz kite rase selesa dalam rmh 2,kite tak keluar tuk lihat keadaan sebenar..Malah leka lam rmh yang pnuh indah 2..

Seperti jugak dgn kite,kalu tak keluar dari sangkar emas tuk ke kandang yang lbh besar,kite tak nampak sebenarnye kite....

kalau saye ditanya,KENAPE LAH PILIH DOKTOR?

hmmm....setelah diamati dgn pengalaman yang setahun jagung ni,barulah saye blh jawab dgn sebenar benar yakin skarang...

Saye nak jd doktor....saye nak jd doktor....

saye nak rawat org sakit la..[aik???btol ke?]

BETOL!Sakit....sakit perut,sakit kaki.Ape???nak sangkal ke?btol pe..

TAK!tunggu!ad lagi..tp,saye tak nak doktor aje...saye nak muslimah doktor..

KENAPE TAK DOKTOR MUSLIMAH?

kalu doktor muslimah,hmmm..ad pade name muslimah je la..tp,kalu muslimah yang doktor,muslimah yang benar2 beramal ngan Islam.

sO,ape 2?

so,saye nak jd MUSLIMAH YANG DOKTOR LA.saye nak tlg pesakit rohani n fizikal...
ROHANI...

Kalau skunk ni,plaja medik akhawat masih dalam dilema nak terlibat lam bidang O&G ke tak?

kalu sy ditanye,SAYE NAK TERLIBAT!tp,terpulang pd takdir n SAYE NAK BERUSAHA KE ARAH ITU

ok,kenape akhawat dlm dilema?

'hmm..bimbang r,nanti tak terjage famili'

'bimbang r..tinggalkan suami selalu'

'susah la bidang 2'

Memang...tp,kalu diperhati,kalau bkan kite sape kawan2????

Skunk ni pn akhawat bimbang coz ramai yang berpendapat doktor lelaki tak pandang doktor wanita...SIBUK,TAK ADE MASE KAT RUMAH..

Bertambah lah lagi kebimbangan bila ad gak yang kate ramai yang cari perempuan lam bidang perguruan coz tak bz,pandai mendidik..





Tp,cube tanya diri,kalu bkn kite sape nak rawat org2 sakit kat luar?yang parah,yang luke,yang terseksa?

Biar ape org nak kate,,jodoh sudah tertulis..jgn bimbang soal 2..kite harus bimbang skunk,bidang yang kite ambik.Adakah kite bersungguh sungguh atau tidak?

kalau dah semua doktor kat dunia ni lelaki,sape yang nk tgk aib anak gadis,sape yang nak pertahan maruah si isteri???

hmm...kite try renung cam2 kawan2..Insya Allah akan meningkatkan kekuatan kite tuk blaja lbh rajin n tekun.Once kite dah pilih jalan ni,GO ON,NO TURNING BACK!

p/s;teringat kat salah seorang interviewer yang cadangkan saye amek PAKAR SAKIT TUAN.nanti blh die nak amek rawatan..tp,maaf encik..ramai lagi wanita kat luar yang perlukan bantuan saye..there's still a lot of gentlemen outside that deserve u more than me...huhu


'Ya Allah,jadikan kami muslimin dan muslimat doktor yang berjaye di dunia dan akhirat'

Kepade pembace,doakan agar kite semua berjaya dalam bidang ni...demi Islam yang mahu kita tegakkan....








Selasa, 28 April 2009

Salamalaik..

Rentetan dari peristiwa semalam..
kami telah mengadakan sikit parti..

parti????????????????????

jangan bimbang ini bukan la parti liar atau ape..
juz tuk menyambut ketuaan sang bellachan n fatunah yang telah same taraf dgn ku...

dengan menu yang leh tahan.Antaranye ialah cucur bawang kesukaan bellachan,pizza,kek aiskrim kesukaanku..bubur ayam lazat buatan cik emma,puding kuah kchik n banyak lagi

walaupun nampak kami cam pelahap,tapi ni bukan gathering saje2 tapi amat bermakna buat kami yang masih mengekalkan tradisi sambut besday bersame same walaupun sudah tidak sebumbung..[cewah]

buat bellachan,napoknye mu dah masuk 20.Bile lagi leh makan nasi bukhari kat kenduri mu.Tak sabo ak..hehe

Kepade semua peminat bellachan,sape cepat dia yang dapat..hehe..kalu dah rase suke 2,cepat la petik bunga kat taman inche ibrahim 2..haha
jangan marah ye...

kepade fatunah..semoga berbahagia selalu bersama....AKU!hehe..
semoga tidak lekang ngan keceriaan n banyak semoga lagi r...keh3

itu sahaje laporan tuk besday kali ni,tuk AJK yang terlibat secara langsung atau tidak langsung,ku ucapkan jutaan tahniah n syabas buat semua..

Akhir kate,majulah besday tuk sang tua..hehe

p/s;kesian kat ten2 mau sambut besday budak berdua ni atas kapal,tp,tak kesampaian..kerana masing2 bz nak exam..maybe next time ye ten2..sooooooriiiiii...




...............................................................................................................................................


Kalau nak kate kan takut tak kene..tp nak jugak tulih..Ape nak jadi ngan sikap kite yang makin lame menjadi jadi?

Sampaikan ad yang pergi kelas n ad yang tak pergi???
Sedikit kesal ngan sikap dalam kalangan kite dewasa ini

Kalau kite perhatikan salah satu kelebihan pelajar arab ialah..diorang,walaupun time revision,dewan kuliah mesti penuh...berlainan plak ngan kite yang bertindak seolah olah tidak menghormati atau ambil cakna terhadap keprihatinan lecturer2 kite kat sini..

Sedangkan kelas pshyco yang penting 2 pn,ntahla...nak kate pn tak blh..

Di mana letaknya sikap kite terhadap kelebihan yang telah diberikan?Sejauh mane penghargaan kite terhadap perhatian yang diberikan..adakah kite masih berade di zaman persekolahan?cg bawak rotan,barulah nak melangkah ngan laju ke kelas ataupun mak ayah kite suruh barula nak berganjak..

fikirlah duhai sahabatku..kite kini kian dewase.so,fikirlah secare dewase..apa yg kite rase kalu kite di tempat doktor2..ataupun anggap la doktor2 2 mcm mak ayah kite yang mane org tak endah pn ape yg diorang lakukan..

Mungkin revision 2 ad pilihan,sape nak datang,blh datang n sape tak nak takpe..tp,bkn time revision je saye lihat kurangnye pelajar yang datang..tp,dah banyak beno saye nampak yang bilangan pelajar blh dibilang...

Kite melatah bile org cakap yang bukan2 pasal kite.So kite kene cpt melatah sblm org detect kelemahan kite.So,kite hidup cam satu keluarga kat sini.So,same2 kite ingat mengingatkan.Patuhla pada arahan ketua kerana korunk yang pilih die n ape tanggunggjawab die,kite sokong...bukannye kite membelakangkan diorang yang jadi pemimpin ni..

Manusia memang ad kelemahan..tp,bukankah kelemahan itu blh dibaiki?renung2 kan...

p/s;sebenarnye saje je nak tulih coz nampak cam parah sket keadaan kite.Sori sgt2 kalu ad yang terase.cuma,nak kite sedar..itu je..

.......................................................

Khamis, 9 April 2009

Muhasabah diri

salam

tuk ai ni..

setelah berpenat lelah di kuliah..

terus je g sopim kat pasar..

bile kite banyak keluar n meninjau sekeliling kite,

Kite dapat melihat,mentafsir n mengolah banyak bende..

Seperti ape yang saye perhatikan,sebenarnye penduduk Mesir ini masih ramai yang fakir...

Sehinggakan saye terjumpa ad seorang budak perempuan sebaye adik saye yang berumur 15 tahun mengambil upah menyiang ikan.

ade jugak budak lelaki yang selayaknya berade di padang bersama kawan2.tp,tidak!die mencari rezeki dgn menjual sayur..

Terkadang sayu hati ni melihat diorang..

tp,apekan daye,''berat mate memadang,berat lagi bahu yang memikul.....

Sedangkan,kalau dipikirkan mengapa la diorang tak ke sekolah..

Padahal peluang banyak,sekolah pn banyak..

tp ad seseorang memberitahu saye bahawa kos tuk menyambung pengajian kat Mesit cth tuk ke
universiti atau kolej amatlah tinggi..


sedangkan budak2 yang bijak kat sekolah tinggi pn,tak mampu nak meneruskan pengajian coz tak de duit

Tahun lepas,saye n ahli beit pnh ketemu ngan seorang pemandu teksi.

Dia sudah berusia..

Tp,amat mengejutkan ialah,dia amat fasih berbahasa inggeris..

Sedangkan spt yang kite tw,org Mesir ni krg fasih lam bahasa inggeris.

Apa yang membuat saye kagum ngan beliau ialah,beliau pnh melanjutkan pelajaran ke luar negara..

tp,sayang..beliau tak dapat menghabiskan pengajian coz duit tak ckp...
lihat,bukankah sudah berkurang satu aset yang penting dalam negare spt Mesir ini?

Nah,bagaimana ngan kite..

sejauh mane kite merenung nikmat yang dilimpahkan ke atas kite?

Brape ratus dolar yang kite blh simpan selain tuk belanje harian?

Sedangkan itu adalah biasiswa..

Seperti gaji kepade seorang pekerja yang diamanahkan

sejauh mane kite memenuhu amanah itu?

Berape kali telah kite melalaikan amanah yang terletak di atas bahu kite?

Mungkin kite tak terlalu merase kesusahan2 akibat kekurangan wang,belanje

Kite terlalu mewah!mungkin....

Sekecil zarah pn amanah itu,itulah yang akan diperhitung nanti..
Itulah yang akan dikire oleh Yang Berkuase nanti...



...........................................................................................................................................................

Pada zaman dahulu,terdapat seorang penjual roti yang sangat HENSEM
Sehinggakan menarik perhatian seorang wanita kaya..
Pada suatu hari,wanita itu meminta agar lelaki tersebut menghantarnya roti.Sejurus tibenye lelaki itu di hadapan rmh wanita tersebut,lalu dijemputnya masuk
Tanpa segan silu n takutkan allah,wanita tersebut terus menutup pintu n mengajak leleki itu berzina dgn membuat 2 pilihan;pilihan pertame,diajaknya lelaki tersebut memuaskan nafsunya n sembunyikan perkara hina itu.
ataupun,pilihan kedua,wanita tersebut mengugut tuk menjerit n menuduh lelaki tersebut cube menodainya..
Lelaki ini menjadi serba salah n meminta diri tuk ke tandas..
Di dalam tandas tersebut,lelaki itu cube memikirkan care terbaik tuk melepaskan diri.
Akhirnya,dgn kuasa Allah Yang Maha besar,lelaki tersebut,berak dgn seberak beraknye n lalu menyapu najis tadi ke tubuh nye.
Setelah keluar dari tandas,dia mengajak wanita keji tadi mendekatinye..tp,alangkah bahagianya die krn wanita td tidak sanggup mendekatinya malah menghalaunye keluar.
Dengan perasaan yang berbaur,dia keluar tuk ke tempat asalnya,tp,bimbang org awam terbau najisnya
Tp,ape yang berlaku?
Orang awam mendekatinye n memuji muji kewangiannya.
Lihatlah...betape tingginye iman lelaki itu n betape cintenye die terhadap Allah sehinggakan tidak takut dgn manusia.Inilah cinta yang
sebenar n kite blh lihat jike kite sayang Allah,Allah akan melindungi kite dalam keadaan macam mane sekalipun
Waalahualam...

Selasa, 7 April 2009

TIADA KAITAN DENGAN YANG HIDUP ATAU YANG MENINGGAL DUNIA

Satu ayat yang memang saye nak tulis ai ni adalah..

Kenape mengantuk lam kelah?????????????????

Bukankah 80% penyumbang kejayaan adalah penumpuan tika waktu p&p?

Memang!mengantuk saaaaaangaaaaaaaaaaaat sukar tuk dibendung kalau dah memang tak boleh nak kawal.Muscle tone kat tengkuk mula r berkurang.pas2,agenda tersengguk sengguk terjadi

Kenape?kenape?kenape?why?why?why?leh?leh?leh?

Kadang2 rase cam geram coz mase nak bg tumpuan r,mengantuk mule menyerang..

Mula r kurang tumpuan.Cerita pasal mengantuk ni,teringat waktu kat asrama lu.Mengantuk memang amat popular di kalangan kami,terutama kalu pagi sblm g skool, mak cik DMsediakan nasi lemak.Memang naik lemak r tido…. [tak sure r diri ni btol2 tido ke tak.tp,for sure classmate saye memg ad yang tertewas.hehe]

Bila dh rase mengantuk,saye n kawan saye satu kumpulan kat belakang ad senaman khas iaitu;

1. Jegilkan mate seluas luasnye

2. Cubit cubitan

3. Betulkan sendi yang patah

4. Letak air lam tudung botol air n renjis2 kat mate

5. Buat2 jawab n nyampuk ape yang cg cakap..walaupun kadang2 mengarut pn ad

6. Kacau rakan sebelah[pukul,cubit diorang sekuat kuatnye.hehe]

7. Men conteng2

8. Makan sembunyi2

9. KAlu ad yang memang dah tersengguk sengguk,last skali,cg yang tegur suh g basuhkan muke[tak pnh kene kot.hehe]
AMARAN KEPADA PLAJA2 SKOLAH.JANGAN TIRU AKSI INI.KERANE RISIKO TUK DIDENDA OLEH GURU AMAT2LAH TINGGI.

Tu kalu mengantuk lam kelah.Buatnye kalu ad yang mengantuk kat perhimpunan,lagi r

nyanye.tambah2 kiteorng berhimpun sambil duk atas kerusi.Kalu yang kene duk tepat2 depan

cg memang kene kuat rohani n fizikal r tahan ngantok.Tapi ad gak yang kantoi!hehe.ad yang duk

kat blakang..punye la lena tido n hanya tersedar apabila pengetua dah habih berucap,tepuk

tangan n terlentok balik.keh2



Tp,kalu ad persembahan ke ape ke masing2 mate tak lari dari pentas..dah takde waktu kritikal.

Ish..memang kalu reality kehidupan plaja2 pasal ngantok ni,ad je pelik2

Tp,ad je yang saaaaaaaaangaaaaaaat mujahadah tahan ngantok.bukan sume yang ngantok.

Yang penting,kite perlu r berusaha sedaye mungkin kalu dah mengantuk ………jgn dilayan sgt perasaan 2.try r tips2 yang leh kurangkn ngantuk.Blh gak gune care ka tats.keh3[kalu nak try r…

Cakap pasal usahe ni.Memang sebagai manusia kite perlu berusaha.Ad gak sesetengah golongan

yang mengatekan bahawa ‘kita akan berjaye gak,mumtaz gak kalu tak membace.Bak kate,takdir

hidup kite dah ditentukan Allah.Kalu Allah dah tulis kite memang berjaye,tak usaha pn takpe’

‘Alah,die 2 stadi cam nak mati.Result cam 2 gak.tgk si Awang 2,stadi tak le kuat sgt…ok je
result.Allah dah memang tulih takdir masing2.Kalu Allah nak kite berjaye,berjaye r’

Siape kite tuk berkate begitu..bukankah kite sbg hamba diperintahkan tuk berusaha.Tentang berjaye atau tidak,itu urusan Allah.Siape kite tuk memprsolkan..yang penting kite usaha bukannye kejayaan datang setelah celik mate dari ngantok…

Ingat..kite jgn jadi spt golongan jabariyah yang kononnye bertawakal sepenuhnya kpd Allah,tanpe perlu berusaha..

p/s;kepade semua sahabat2 seperjuangan[medic].Selamat berusaha tuk ke final.di samping usahe,kite tetap kene tawakal n setelah habis berusahe pn,kite juge perlu tawakal setelah menduduki exam n tunggu result…MOGA KITE DITAKDIRKAN DGN TAKDIR YANG TERBAIK.MOGA KELULUSAN YANG CEMERLANG MENJADI TAKDIR TERBAIK..AMEEN….

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Teringat kawan satu group kelas Sains Agama 2[ela,chodah n piyah]aku rindu kamu sume!Tak lupe gak kat sume classmate.Bile lagi kite leh jupe?????

Ahad, 5 April 2009


Salam

Dah lame jugak tak hapdet ni.
Setelah lappyku lame menyepi..
Dek kerane demam panah yang kronik.hehe
Begini citernye…di suatu malam yang hening,lektop dibuka spt bese
Pade asalnye,ia menyala dgn ceria.Tp,apabila skali lagi dibuke,ia sudah melelapkan mate.Fikiran buntu tak tau nak buat ape.Sedihnye ati memang tak terkire coz itulah adiah berharge dari abah n umi sebelum saye terpisah jauh dari mereka.Mungkin org kate..’alaa…lektop rosak pn sedey..’Biar ape org nak kate tp,lektop ini adelah sebahagian bnd penting dalam idop saye.

Bile dah takleh buke,terus tanye kpd yang pakar n jawapan yang diperoleh sgt mengecewakan..
Maybe ‘mother box’ rosak..ulas si pakar computer.Bertambah sedih coz kalu dah rosak mother box,bak org kate tak gune baiki,bek tukar yang len.Tapi rase saya sangat sayang bnd yang berharga cam ni.Agak sukar tuk bertukar.
Tuk meredakan perasaan yang sgt sedey ni.terus kol oja[adik saye] yang skunk ni ngah menuntut kat Kolej Teknologi Bestari Teregganu dalam pengkhususan IT.Bab2 komputer ni,die memang berminat dari dulu.Sebab 2 la die amek bidang ni…walaupun bidang IT skunk dah cam ramai mengganggur,tp,die tak kisah..die kate,kalu pandai menceburkan diri n pandai cari jalan,insya ALLAH ad je rezeki kat mane.takpe,kakak doakan kite same2 berjaye…
‘Hello,assalammualaikum’
‘Waalaikumsalam.Hor bakpe?dinung[mesir] kul wape ey?’
‘kul 10 malam.nok dkt kul 11 dh’
‘Lewatnye kol…tau dop sini kul 3 pg dh’
‘Tau….tp,nok royak,lektop rosok.dop tau nok wat gane.Nok tepun aboh takut ngaca’
‘lo,doh,sedih r 2?Lektop rosok pn sedih…’
‘sedih r.dop nyale pn lektop..mati teruh.dop tau nok wat gane’
‘shock kot..biar la die berehat.tenang rDakyoh r sdh2 ngat.laktop 2 kejutan letrik kot.Biar lu ye berehat..’
Tu la antare perbualan ngan si mahir computer.Rase lega hati coz cam dah ad penyelesaian sket.So,malam 2 dapat r tido ngan tng.tp malangnye,

keesokkan pg 2,lektop memang dah takde tande nak idop.Kali ni,pikiran agak serabut,pergi kelah pn,asyik pikirkan lektop…huhu..

dulu teman perkelahian..skunk teman berbicara

So,saye buat keputusan nak antar lektop kpd yang pakar..pg tu,terus je msg kat abh cakap lektop rosak..tp,saye masih tak lega.Saye terus kol abh.

‘assalammualaikm,abh’

‘Waalaikmsalam..kakak.guane?lektop rosok gane?’

‘Mati terus abh…tp kak ator dh ke kwn hok tau sket pasal computer.Tp,kalu rosok ‘mother box’ kene ator kedai kot’
‘kalu die dopleh baiki,kakak wat balik la lektop 2.sng sket kalu baiki kat Malaysia.Kite dop tau rosok gane.Klau baiki kat lain,susoh.gane2 pn wat balik r dulu..’
‘lege rase blh cakap ngan abh.kakak rase serabut sket arini’
‘Bakpenye..bende doh rosok dakyoh mikir ngat..pikir care gane nok baiki..bkn mikir bende hok rosok dh.pikir positif je’
Itulah antare kate2 peransang dari mereka yang amat penting lam idop saye.Mereka sering member I perangsang yang membina untuk saye.Mereka sentiase tenang dgn sikap saye yang kadang2 yang berfikiran negatif.Sejak dari kecik,abah memang selalu bg semangat yang tak pnh putus2.Abah jarang marah. kalu ad bnd yang die tak setuju Malah,dia sentiase member I saye semangat n nasihat sehingga saye rase gagah tuk bangkit coz sentiasa ad dorongan dari abah n tak lupe juge umi..
Alhamdulillah..lam mase 2-3 hari je lektop dah ok.Rupenye btol la ape yang dikate oleh oja,lektop saye demam je.Shock sket..hehe.Rase kelakar pn ad.Sedihnye bukan men.Maklum r,org pompuan..
‘bazir air mate je mu nih’kate ahli beit ku.


P/s:kpd yang bersimpati kpd saye,mekasih bnyk2.krg2 rase sedey kurang walaupun lektop dah ok.. sori coz nyusahkan korunk berusaha dalam memujuk.hehe.saje nak uji...






.................................................................................................................................................................












Beberape minggu yang lepas,saye,ten2 n coda singgah di surau fatirah sblm memulakan perjalanan ke stationary kat tahrir.Selesai solat,kami ditegur oleh 2 org mek arab[gadis arab


Dia bertanye pade ten2’enti makhtubah?[kamu dah bertunang ke?]ten2 cakap,die lom bertunang.Pastu,dak arab tu tanye lagi..kenape kamu pakai cincin kalu lom bertunang?knape pakai jari manis?knape tak pakai kat jari hantu..die cakap nati kalu org tgk,diorang akan piker yang kamu dah bertunang.Die pn bg tau tentang budaye kat sini.Diorang cakap,kalu yang dah berkahwin,akan pakai cincin kat jari manis kiri.Klau bertunang,pakai cincin kat jari manis kanan.


Pastu,dak arab tu masih tanye kenape kiteorng pakai cincin?KIteorng cakap r,salah satunye,itu adelah pemberian dari mak,mak sedare n sape2 je n yang penting,kiteorg bagitau bahawe kiterorng takut kene kacau oleh lelaki2 arab.Pas2,die pn cakap..knape perlu takut n die ad cakap pasal satu hadis Rasulullah yang berkaitan.Tp,saye tak ingat.


Dak Arab 2 ,cam tak puah ati lagi knape la kiteorg pakai cincin..kiteorng pn cakap r,budaye kat Malaysia lain.Sape2 je bebas nak pakai cincin.Yang berpunye ke,blm ke..[memang org Malaysia ske beli barang kemas la katekan.hehe]


Dulu,sblm fly ke Mesir,ramai yang suh pakai cincin coz org kate,kalu pakai cincin,org arab tak berani kacau..senior pn ad ckp..tp,saye tak percaye.Sehinggalah saye n beberapa org arab pergi jaulah ke suatu tempat n singgah kat sebuah kedai pakaian.
Ade pak cik penjual 2 tny salah seorang dari kawan saye.’Kamu dah berpunye?n bile kawan saye tunjuk cincin kat tangan,die terus senyap.hurm..skunk,baru saye percaye cincin memang penting dalam adat penduduk Mesir menandakan seseorang itu dah berpunye ke belum…n penting kot bg keselamatan kite kalu tak nak dipetik dek kumbang arab..hehe[tak tau r kalu ad yang berkenan kat arab..huhu]


Sekian dulu tuk entry kali ni…

Selasa, 24 Mac 2009

kekuatan wanita

Kegagahan seorang wanita bukanlah pada pejal otot badan,tetapi pada kekuatan perasaan. Perempuan yang gagah,adalah:

1) Perempuan yang tahan menerima sebuah kehilangan

2) Perempuan yang tidak takut pada kemiskinan

3) Perempuan yang tabah menanggung kerinduan setelah ditinggalkan

4) Perempuan yang tidak meminta-minta agar di penuhi segala keinginan. Kegagahan perempuan berdiri di atas teguh iman.

Seluruh kegagahan yang ada pada Khadijah adalah kegagahan sempurna bagi seorang perempuan.

Sabda Rasulullah SAW:- "Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun" Surah Al-Ahzab:71 "Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya,maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar (=^_^=]

Teringat peristiwa ketika Saidatina Aisyah yang sangat tabah menanggung fitnah yang disebar oleh org2 munafik.

Jom saudari akhawatku...

kite cube menjadi setabah khadijah

sekuat aisyah

Selembut Fatimah