Isnin, 4 Januari 2010

keadaan yang biase..

Salamalaik…

Alhamdulillah kerana punyai kesempatan

Kenikmatan melimpah ruah

Kesenangan yg tak henti2 Allah turunkan..

Situasi yg dialami,sentiase mendatangkan perubahan dalam seharian..

Biarpun hampir same langkah yg dicipta..

Menuju ke kuliah,balik dr kuliah..namun dalam keadaan yg selalu ini juge ad juge perkare baru terselit di dalam asakan manusia..

Tersentuh dgn gathering antara kami weekend lepas..[terima kasih sahabat buat sahabat yg memasak n menjemput..]

wanita+solehah.jpg (400×266)

Bukan semate mate perkumpulan ramai yg mencetus keriangan,malah Alhamdulillah ade input yg berguna dikongsi..

Bersyukur sgt2 ke hadrat Allah SWT kerana menghantar kami ke sini dan sekaligus melahirkan bia’ah yg solehah antara kami..

Kesedaran n kefhaman yg kami dapati,membuat kami runsing ttg ummat..

Kerana kewajipan kite pd hari ini,bukan sahaja pd diri dan keluarga,malahan masyarakat di luar sane..

Resah kami memikirkan keadaan tanah air kami yg memg memerlukan kerahan kami…

Resah kami,bimbang2 kami tersungkur di pertengahan..

Resah kami,bimbang2 perkumpulan kami ini ilang ntah ke mane bile masing2 busy dgn urusan masing2 nanti…

Kami berharap,tp,tak berharap bnyk..cume kami berharap kami dapat berkumpul spt itu apabila masuk alam kerjaya nanti

Namun,kami harap lagi,bkn setakat kami yg berada dalam kumpulan itu..namun,sister2 n nurse turut join kami..

Kami arap lagi,perkumpulan sebegini yg menjadi medan perehatan apabila sudah kepenatan on call nati

Rehat bkn setakat rehat ketiduran..namun,mahu dijirus dgn indahnya keimanan

Insya Allah..kami ingin n tak sabar menunggu saat itu…….

Wahai orang-orang beriman!Maukah kamu Aku tunjukkan suatu perdagangan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih?As Saff;10

[Yaitu] kamu beriman kepda Allah dan RasulNya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu.Itulah yang lebih baik baik bagi kamu jika kamu mengetahui.As Saff;11

Khamis, 31 Disember 2009

M.E.T.R.O

Salamalaik..

http://www.sacredsites.com/africa/egypt/images/giza-pyramids-soaring-above-500.jpg

alhamdulillah3x..masih diberi peluang bernafas di kota kedebuan ini,kota yg memperlihat pelbagai ragam manusia,kota yg membuatkan paru2 manusia dipenuhi ‘anthracosis’,membingitkan telinga dgn bunyian hon!serabut!

Aik,Nampak cam pelik je kan saye ni?mengeluh lak.takde la,itu bukan perasaan sebenar saye.

Suatu hari,lam Metro[cam KTM kat Malaysia],saye memilih tuk duduk di tepi tingkat.Tibe2 rase diri diperhatikan,rase tidak selesa mula menjelma,resah,tak tentu hala.Terase pandangan itu menjalar ke arah saye..tibe2 saye ditegur…

’enti misriyin?’[kamoo ni.. ,org Mesir?]-cewah rasenye cam lam filem lak-

‘la’ah…ana mush misriyin,ana malayzi..’[tak,saye bkn org mesir,saye org Malaysia]

Rupenye,mak cik kat sebelah ni nak tegor saye…[Nampak cam perasan kan td?]

Dia Tanya camtu sebab tgk pakaian yg dipakai..so,die leh kenal saye ni cam org asing..tp,mungkin die bimbang lak kalu2 org Mesir..camtu laa agaknye..

BAnyak jugak la die tny…die try to speak in English.But i’m trying to speak Arabic.Yeah!I have to learn from now!

Insya Allah fourth year nanti kene deal ngan pesakit2..adus2..bimbang..

Ustazah pn suh kiteorg kawan ngan dak2 arab..in order to improve our language.Yeah!ammi is not the real Arabic..but it still the prior here..in Egypt..

Tp,lam cakap2 ngan mak cik arab td,rase cam gembira coz lam sedar tak sedar Alhamdulillah,dh ok sket,blh la nak pahamkan org arab bile kite cakap..makhraj pn cam ok sket..cume vocab..still kurang..kalau mule2 lu..cam cth,pak cik taxi bkn men citer..sampai abih..bile pak cik tny.,paham tak??.hurm,lastly kena la jwb’mushfahma’[tak paham].Itu aje..

Pahit kat sini,ditelan je la..manis di sini disimpan coz insya Allah pengalaman2 ni la akan membantu kelak..

Tengok keadaan kat sini,bile mata melilau..sedih..negara yg majority Islam,tp..tp..mcm2 ad.i’m not mentioning that Malaysia is number 1 but,yet..still I want to say that,it’s surrounding is totally different!

Saye sanjung org yg educated kat sini krn org yg camni lebih menghormati org len.

Tp,ad satu dua golongan yg kadang2 menguji tahap kesabaran…

Namun,itu yg mengajar kami di sini.Mungkin keadaan ini menyedarkan kite bhw mereka juge memerlukan kite!mungkin…

Sabar itu penting!

‘Apa yang ada di sisimu akan lenyap dan apa yang ada di sisi Allah kekal.Dan kami pasti akan memberi balasan kepada orang yang sabar dengan pahala yang lebih baik dari apa yang mereka kerjakan ‘An Nahl;96

p/s;masih mencari mak cik arab yg sudi nak ajar cara masak nasi Arab..mak zie dah selalu tny..’bile nk pandai buat nasi arab?’-terkedu-

Ahad, 27 Disember 2009

dia telah dilahirkan pada 'date' ni..

Salamaalaik
Alhamdulillah..dalam kemeriahan kite semua umat Islam menyambut 10 Muharam[hari As syuura] dan tahun ni,burfday salah sorunk rakan kami jatuh pada 10 Muharram[waa bertuahnya]
kamoo,baru masuk 20...saye pule dah nak masuk 2_tp...
[bimbang pertambahan usia tak selari dengan pertambahan iman...]

Ku doakan sepanjang usiamu diberkati olehNYA dan kite semua dikurniakan kejayaan demi membantu dan menjadi salah sorunk penyumbang dalam kemenangan Islam kelak..ameen

Moga kefahaman yang kite dapat,insya Allah sama2 kite berkongsi dengan masyarakat di luar sana,khususnya Malaysia,agar sinar Islam sebenar menyinari tanah air kite itu
mokmen lagi....takpe,asalkan kite berusaha cari restoran alternatif kan[tp,berwajah baru..]

tak sabar nye nak cubit kek..

alaaa,teruknya kek kene cubit...





ish2..budaya tv ni takleh tinggal lagi nih..kartun lak 2...








YA Allah,kiranya Engkau memprtemukan kami untuk mendidik kami agar lebih menyayangi MU,maka Engkau yang mampu membawa hati hati ini bertaut menelusuri jalan mencari cintaMU,mengharap maghfirahMU,janganlah Engkau pisahkan hati kami ini dikala rindu dan sayang kami belum cukup untuk melamar redha dan cintaMU..

p/s;jangan lupe lak burfday penulis n yana yg coming soon.ow..mentang2 dah nak study leave,buat tak tau je ye...[gurau2]

Jumaat, 25 Disember 2009

Cinta datang lagi..

Salamalaik,

Terasa menari nari plak jari saye ni nak mencoret sepatah dua..

Alhamdulillah,sepanjang perjalanan ini memg banyak obstacles yg dilalui..

Namun,dengan semangat kawan kawan yang menyokong saye menjadi lbh yakin!

Namun,dalam banyak2 duri yg satu tempuh cume satu duri ni je yang saya tak dapat nak kawal diri saya dari terus memberontak

Apabila kite nakkn sesuatu of coz tak semestinya kite akan dapat…

Sejak di bangku sekolah,abah yg banyak menasihati saye dan rakan2 yg bnyk mendokong saye dr belakang.

Mungkin salah saye juge.timbulnye masalah camni

Dan bile dah masuk alam remaja lepasan sekolah,makin la terase diri cam dah besau sket n mulalah terase nak berlebih lebih dan Allah itu Maha Penyayang..DIA tunjuk kat saye sebenar benar jalan krn ternyata saye di jalan bukan di redhaiNYA pada masa tu.

Dan apbila saye merase kefahaman saye makin meningkat,saye menjadi semakin berani bertindak..biarpun kadang2 saye rase menyesal sgt2 kenapa la aku macam ni..

Dan bile timbul masalah saye akan menjadi terlebih emo dan kadang2 tak sabo dalam bnyk perkara krn saye sukekan penjelasan dan saye tak suke org yang tak jelas ape perkara yg die nak lakukan dan katekan pd saye..

Saye bersyukur antara yang saye kenali,selalu aje try tuk memberi kefahaman kepada saye..tp,taukah bahawa pemergian mereka saye anggap dh btol2 pegi dan bile dtg balik seolah olah mengacau kehilangan yg telah saye lenyapkan???

Begitulah saye..bile saye rase sesuatu perkare itu perit tuk saye ingat,saye akan lupe dan apbila ia datang balik seolah olah ia dtg tuk mencipta balik!

Itu sebenarnya ujian yang Allah datangkan pada setiap makhluk dan ternyata ujian yang Allah datangkan berbeza…

Kadang2 sesak nafas saye menghadapi ujian yang hampir same..namun,saye btol2 nak ajak rakan2 dan terutama diri saye supaye sentiase berfikir bahawa setiap yg berlaku terhadap diri kite itu ad hikmahnya.Setiap ujian yang Allah turunkan pada setiap hambaNYA mengikut kemampuan mereka.Allah itu Maha Adil..Sungguh! MAha Adil.

erti_cinta.jpg (600×450)

Semakin datang ujian,semakin kite dekat kepada Allah dan itulah dikatakan CINTA DATANG LAGI!

Kenalilah Allah,pasti bahagia…


p/s;moga Allah kurniakan kesabaran pada kami...

Selasa, 22 Disember 2009

cacing lagi...sape salah sorunk peminatnya?HAND UP!

Salamalaik..

Alhamdulillah3

Dh settle kuiz parasit ai ni..

Alhamdulillah..dan let Allah to the rest..yang penting,cam mane perit sekalipun,kite perlu berusaha

Memg kejayaan dh tertulis kat Luh Mahfouz..tp,sbg manusia kite perlu berusaha dan insya Allah dgn keberkatan usaha yg ikhlas,akan mendapat ganjaran terbaik dr Allah.

Teringat salah satu parasit yg dipelajari last week..hmm,salah satunye wuchereria bancrofti..

Dan vektornya[binatang pembaawa] adalah culex,anopheles n aedes.. Salah satu nyamuk yg menjadi punca terhadap kaki gajah{elephantiasis]’kalu kat Asia,len plak namenye,Brugia Malayi[hehe,ala2 name melayu gitu]

So,hati2 ye sume.. nyamuk bawa penyakit!
Ni baru citer sal nyamuk,lom ag lalat ke,siput ke,bnd2 kecil yg kite leh nampak..

mosquitosidebar.jpg (328×228)
'perut ngah kurus lagi tu[lapo la tu]'
culex mosquito

Bak kata doktor yang mengajar kami,parasit ni cantik dan ia merupakan penciptaan yg cantik yang diciptakan oleh Allah yg Maha Pencipta..tp,tak tahan nye,diorunk punce penyakit!

Hmm..bile duk pikir2,menung2,kalu camtu,same r ngan manusia,mukenye cantik cukup sempurna,idung mancung,pipi tak tersorong,tp,hakikatnye menjadi salah sorunk kepada wujudnya penyakit..penyakit yg sukar diubat jika tidak mengenal hakikat kite berada di sini,di dunia ini.Nauzubillah agar kite bkn salah sorunk dr itu.


CulexNil.jpg (700×478)

'Fuh,penoh perot die bile kenyang...'
Culex mosquito


fig92_2.JPG (599×414)
Salah satu penyakit yang disebabkan oleh wuchereria bancrofti

Hmm,cakap pasal parasit,memg Allah dh tugaskan die utk buat kerja die..even,bawak cacing lam badan ke,suntik cacing lam badan manusia ke,isap darah manusia ke..

Hmm..itu binatang,serangga yang tak berakal,patuh pada suruhan Allah..camne lak ngan kite yg berakal ni???

Hurm,same2 lah kite perbaiki diri ke arah kebaikan diri n kesejahteraan ummat..

Meh kite berazam untuk menjadi salah sorunk penyumbang kepada bangkitnya Islam menguasai dunia ini kembali…

Ahad, 20 Disember 2009

dia...

http://ivanbatara.files.wordpress.com/2009/02/bintang-berjalan.jpg

Dalam keindahan malam,saya ditemani seseoarang yang tidak asing lagi dlam hidop saya..


Saya kagum dgn apa yg dimilikinya tanpa mudah ternampak garisan tekanan di kulit mukanya.Tiada keluhan keluar dari bibirnya.

Ape yang saya tahu ttg die adalah sikapnya yg rasional dan tidak mudah melatah dgn keadaan sekeliling

Dia berpesan pada saya,lakukan sesuatu kerana Allah

Terasa sejuk hati saya mendgr nya…bukan ape kadang2 diri kita tiada siape yg tahu. Mungkin kadang2 kita rase apa yang kite lakukan tidak kena dan sering kadang2 salahkan sesuatu yang tak sepatutnya disalahkan.

Dia berpesan lagi bahawa hidop ini memg dipenuhi makhluk,dan rata-ratanya adlah manusia dan manusia adalah makhluk yg berakal.Dan rata2 manusia ini sering berfikir,belajar untuk membina diri dan belajar tuk mengkaji dan kemudian menafsirkannya mengikut pengetahuan dan kepercayaan.

Dia berpesan lagi..bukankah kite tahu bahawa kite dianugerahkan hidup untuk memperhambakan diri kpd Allah?bukankah kite lakukan sesuatu semata- mata untuk mencari redha Allah

Bukankah kite diberi nyawa untuk terus beribadah dan melaksanakan perintah Allah?Dan saya menjawab,YA!.

jd,dia berkata lagi,kenapa kite terlalu mahu mencari redha manusia,sedangkan kita tahu bahawa ape yang kite lakukan itu tidak salah dan mengape kite terlalu rase risau jike ape yg kite buat adalah bertepatan dgn diri kita?

http://th01.deviantart.com/fs10/300W/i/2006/113/8/c/prayer_by_Muslim_Women.jpg
bukankah Allah telah berfirman,bahawa siape yg meminta padaNYa Allah akan kabulkan?

Lupekah saya pada ini semua?LUpekah saye pd janji Sang Pencipta?

Allah…..tiade cinta dan kasih lebih indah berbanding rahmat yg Engkau berikan padaku..

Sungguh,saya manusia lalai,lalai dgn nikmat yg Engkau berikan


p/s;ad sedikit penambahan dari penulis dalam cite ni..sekian

Rabu, 16 Disember 2009

aku suke...aku benci...

Aku suke bile org senyum kat aku,

Jd,ak yg kene senyum dahulu sblm mereka senyum kepadaku

Aku suke bile org ambil berat pasal aku

Jd,ak yg mesti ambil berat ttg mereka terlebih dahulu

Aku suke bile org tegur ak dahulu bile bertembung

Jd,ak yg kene sapa dahulu

Aku tidak suke terlalu lame bermasam muke

jd,aku yg kene rendahkan ego aku bile ak yg bersalah

Aku benci org terlalu berkira

jd,aku yg kene terlebih dahulu tidak kedekut dalam memberi apa pun

Aku benci org yg marah-marah

Jd,aku yg harus terlebih dahulu bina sifat sabar dalam diri

Ak benci org yg tak pandai hormat org lain

Jd,aku yg mesti hormat org terlebih dahulu

Aku benci org talam dua muka

Jd,aku yg kene pupuk sifat jujur dalam diri

Sungguh!manusia tidak sempurna,tp,kite perlu membina diri agar menjadi insan berguna dan punyai iman sempurna.Aku tidak mahu mulia di sisi manusia sahaja.Ku mahu mulia di sisiNYA kerana itu lebih bermakna

Kritikan dalam hidup adalah subjektif.So,mari jadi manusia kebal terhadap kritikan walau kadang2 susah untuk bersikap rasional terhadap kritikan..tp percayalah!Itu yg lebih dapat membina diri!

Mari bina diri,hijrah diri ke arah lebih baik.Berazam melakukan sesuatu tidak bermaksud kite hny berazam tp,kite perlu laksanakan..dan itu semua adalah kehendakNYA.

Hijrah dalam diri amat bermakna jike ia seiring dgn pelaksanaan.Hijrah ke arah sesuatu yg lbh baik merupakan hijrah yang manis kepada yg mahu kepada perubahan.

Mari berhijrah dan biar hijrah ini diredhai oleh Allah kerana semua org inginkan kebahagiaan,dan kebahagiaan hakiki hanyalah dari Allah SWT