Ahad, 28 Februari 2010

Kota London


Assalammualaikum wbt

Alhamdulillah segala puji bagi Allah,Tuhan seluruh alam yang tiada satu pun yang menyerupaiNYA..

Sambil termenung-menung,rupanya saya masih tertinggal baki cerita tentang perjalanan dan pengembaraan kami ke Benua Eropah..

Jika pada post yang lepas kami telah pergi dan menikmati alam ciptaan Yang Esa di Belfast.Kini tiba pula masa kami meneruskan perjalanan ke bumi London pula..

kami meneruskan perjalanan kami ke bumi London pula dengan menaiki pesawat Ryan Air[penerbangan tambang murah
uk-ireland].perjalanan mengambil masa satu jam.

Perjalanan memakan masa hampir 1 jam dan tiba di Stansted Airport.

Dari situ,kami terpaksa membuat pilihan sama ada nak menaiki train or bus.Bezanya amat ketara dari segi wang dan masa perjalanan dan tentulah train menjamin kependekkan kebosanan perjalanan kami..

Memikirkan kami yang telah berjalan jauh sejak dari Dublin lagi dan ada salah seorang dari kami yang ada motion sickness dengan bas…[huhu]So,kami buat keputusan memilih train[train ni hampir sama dengan train dari Cairo ke Alex]Cuma lebih selesa.

Alhamduliilah perjalanan melalui train mengambil masa selama 35 minute sahaja.Seusai tiba di stesen utama.kami diarahkan pula oleh pengiring kami agar mendapatkan *oyster satu untuk setiap orang untuk memudahkan perjalanan dan tinjauan ke tempat-tempat menarik.

*oyster-kad untuk tube[METRO like]


Big ben

Eye of London

Pembentangan map bermula.Arif sahajalah bumi London yang penuh sistematik dan terlalu banyak stesen walaupun berpengalaman pernah datang walau sekali,ia tidak menjamin untuk kami betul-betul tahu ke mana kami nak tuju…

Kami membuat keputusan untuk singgah terlebih dahulu ke Malaysian Hall..tidak manis kata orang apabila kita tidak singgah sebentar di rumah sebangsa kita walau di mana berada[cewah]

Pengiring kami membuat keputusan untul bermalam di sana..[pengiring ada student card..bolehlah potongan..]

Kami pula membuat keputusan untuk bermalam di rumah salah seorang kenalan kepada Kak Su bertujuan untuk menambah lagi kawan dan menjalin ukhuwwah network antara kami…[hehe]

Sebelum kami bertolak ke tempat penginapan,sempat juga beramah mesra sebentar bersama-sama itik-itik,tupai dan burung merpati.Sekali kita hulur chips,berpuluh yang datang.Aduh..fobia dibuatnya…

Habitat haiwan-haiwan ini adalah di Hyde Park..berdekatan dengan Malaysian Hall.Sambil bersiar-siar di taman,sedar tak sedar dah sampai pun kami ke dewan yang penuh bersejarah iaitu Royal albert Hall tempat di mana penyanyi no 1 negara mencatat nama[tiba-tiba pulak keluar pasal hiburan..ampun ya]

Kami teruskan perjalanan ke Royal College yng menempatkan top student di seluruh London.kami juga sempat menjengah ke dalam Imperial College.

Apa yang paling terkesan di hati apabila dapat singgah masuk ke science museum.Subhanallah,penciptaan sains Islam dapat dilihat dari sini.Tokoh-tokoh yang belum pernah didengar namanya terpampang di ruang pameran museum ni.Sebelum oliver Wright adik beradik yang mengenalkan teori terbang rupanya 1000 tahun sebelum mereka dah muncul tokoh islam yang telah memperkenalkan teori terbang ini.

Amat-amat terkesan di jiwa yang memang masih cetek dengan ilmu.Rasanya tidak mahu berganjak dari museum itu.Apakan daya waktu tiada dan akhirnya terpaksa pendam rindu sampai sekarang~Siapa ya nak teman saya untuk kembali ke sana ?



model elephant's clock



kenangan di Royal Albert Hall




Hyde Park


hari ke-2 diisi dengan beli-belah
Buckhingham palace

Hari terakhir,kami hanya sempat bersiar-siar di Buckhingham Palace
dan terus meninggalkan Kota London untuk pulang ke Dublin kembali.

Itulah serba sedikit yang saya boleh kongsi.Kalau saya tulis panjang lebar mesti ramai yang bosan.Entry ni pun rasa dah macam panjang semacam.


'mentahnya nasi,jika air tidak mencukupi,daifnya banglo jika tidak berpenghuni,celanyanya hati jika tidak pernah diubati..'
Nauzubillah...

Rabu, 24 Februari 2010

Kekasih Allah,kekasihku jua

Assalammualaikum wbt,


Baginda meninggalkan Quran dan Sunnah untuk kita beramal dengannya,
Hampir menitis air mata...
mengenang detik ajal Rasulullah..
Begitu penyayang sifat baginda,masih mengingati kita..ummatnya...
Resah Rasulullah selagi beliau tidak tahu apa yang berlaku kepada ummatnya nanti,

"Lalu disoalnya Jibril apakah hak yang akan diperoleh..Lalu jawablah Jibril,semua para malaikat menunggu kedatangan mu Ya Rasulullah!Pintu syurga dibuka seluas luasnya untuk menyambut mu Ya Rasulullah!"

"Bagaimana dengan umatku?"Soal Rasulullah kepada Jibril

"Allah telah berfirman bahawa diharamkan syurga kecuali kepada umat Muhammad.."jawab Jibril

maka legalah Rasulullah dengan jawapan itu..

Ya Rasulullah!indahnya cinta yang engkau berikan kepada kami..
Malunya diri ini,tatkala kasih dan sayangku kepadamu masih tidak dapat menandingi kasih sayangmu..

Ya Rasulullah!aku rindu saat untuk bertemu denganmu,mahukah engkau mengaku aku sebagai ummatmu,sanggupkah engkau memberi minum kepada ku air telaga yang bakal engkau berikan kepada ummatmu nanti?tatkala manusia berada dalam kehausan dan merangkak dalam , tatkala mengharap syafaat.

Ya Rasulullah!lembutnya sifatmu,engkau kekasih Allah...engkau dicintai oleh semua orang di sekelilingmu...tiada pengganti..engkau Rasul terakhir....engkau manusia agung ya Rasulullah..

''Allahumma ja'alna min ahli syafa'ati RASULILLAHI S.A.W'',,

Salam Maulidur Rasul 1431H



....................................................................................................................................................................




Happy Birthday kepada Best Buddy Safiyyah Ulfah

6 Ibnu Sina [Sek Keb Kompleks Gong Badak]
2 Ibnu Masu'd,5 sains agama 2[SBPI Batu Rakit]

Persahabatan kita banyak mengajar aku....

Dah lama kita kenal...

Mu kenal aku,aku kenal mu....

pada awal perkenalan,dalam beberapa bulan terus erat..

kuatnya chemistry antara kita kan???

kita dah 21 tahun,masing-masing dah dewasa,jauh kita terpisah,namun,masih kita berhubungan
moga kita tidak bertemu di dunia sahaja...

panjangkan angan-angan ku?

Tapi,begitulah yang aku mahu..ameeen Ya Rabb...

Jumaat, 19 Februari 2010

Belfast


Assalammualaikum wbt

Har sekarang tiba pula masa cerita Belfast..

Pada hari keempat kami di Dublin,kami memulakan perjalanan pada lewat petang memandangkan kawan kami yang masih punyai kuliah dari pagi hingga petang.

Kami memilih menggunakan perkhidmatan bas ekspres[jimat duit]berbanding train.

Kami ke stesen dengan menggunakan bas awam sampai ke City Centre dan berjalan kaki[stesen hanya di City Centre]

Seusai sampai kami meneruskan perjalanan menaiki bas [tiket return yang sudah dibeli pada hari sebelumnya]dan kagum dengan suasana stesen yang hampir menyerupai airport[airport kecil..mungkin]Juga kagum dengan kekemasan pakaian bus driver yang hampir serupa dengan pilot!

Perjalanan memakan masa selama 2 jam 30 minit dan sampai ke Belfast sudah hampir larut malam.Nasib baik rakan kami sudah datang bertemankan rakan sekelas dan mushrif siap siaga menunggu kami.Kalau tidak melilau juga kami di tempat orang.

Seusai sampai di rumah beliau kami keletihan,berehat dan sambil menunggu rakan-rakan lain untuk makan bersama tiba-tiba salah seorang dari kami bersuara:

‘dah lama tak dengar tazkirah.Apa kata kita main tembak-tembak tajuk?’

Dengan erti kata tazkirah segera la nampaknya[macam public speaking pulak]

Berbekalkan sedikit ilmu yang kami miliki,kami saling bertukar tukar peringatan dan antara tazkirah yang diberikan,tentang awan yang terapung dan langit yang tertegak tanpa sebarang tiang pun..dan lebih indah apabila awan dapat dilihat ketika merenung ke luar jendela tatkala perjalanan ke Dublin dari Cairo.Subhanallah,Allah yang menciptakan segalanya sedangkan rumah yang manusia cipta sehebat mana pun,sekali salah satu tiang patah atau binaan tidak kukuh,boleh runtuh…!

Wah,terkesan dihati apabila direnungi isi tazkirah ini.




8 a.m bertolak ke Giant Causeway

Dan pada keesokkan harinya kami meneruskan perjalanan ke GIANt Causeway.Orang kata kalau datang ke Belfast..tak sah kalau tak singgah ke tempat ni.

Kami pergi dengan agen yang memang menguruskan perjalanan ke sana setiap hari dan boleh ditempah online[dah tempah pada malam sebelumnya dengan bantuan kawan kami..maklumlah pelajar Egypt segalanya manual..mana ada sistem kad debit atau kredit~]


Carrick-A-Rede

Ketika kami bertolak,hanya beberapa orang sahaja yang bersama menyertai kami,mungkin bukan public holiday atau cuaca sejuk.so,tak ramai orang sangat.

Kami 5 orang dari Malaysia,seorang dari Kanada dan satu family dari Filipina meneruskan perjalanan ke Carrick-A-Rede

Driver yang merangkap tourist guide kami menerangkan serba sedikit tentang tempat yang bakal kami kunjungi dalam English yang kadang-kadang susah nak tangkap sebab slank irish nya yang pekat~



cabaran kepada anti gayat

Carrick-A-Rede means the rock in the road.For over 350 years,fishermen have strung a rope bridge 30m above the sea to allow them to access the best places to catch the migrating salmon.the bridge now presents a challenge to thousands of visitors..[dipetik dari pamplet yang diberi]

Memang pun,ia tersangatlah tinggi dan kalau nak cross bridge ni,tak sesuai untuk orang yang mudah gayat~



alhamdulillah..berjaya melepasi titian gantung..

indah kan ciptaan Allah..

kami nak ke sini pula

Kemudian,kami terus ke Giant Causeway.kenapa tempat ini dipanggil sebegitu?Tentulah ia berkaitan dengan mitos tentang Giant.panjang mitosnye…kalau nak saya ceritakan mitosnya beritahu saya.kalau ada masa saya akan tulis.

Di sini,terlihat ciptaan Allah yang sangat indah.dengan laut membiru dan timbunan batu yang berbentuk heksagon yang tak pernah terlihat dek pandangan mata.

Subhanallah..benar-benar mengajar diri agar sentiasa merenungi,melihat,berjalan dan mentafsir ciptaan Allah..

Adakah betol Giant wujud?????



batu heksagon
tiang-tiang heksagon



Di sini,di bumi Ireland,kami belajar berdikari,belajar mempertahankan Islam dan menghadirkan Islam dan rasa izzah dengan Islam.Masakan tidak,golongan muslim di sini hanyalah minoriti dan tiada langsung azan yang berkumandang dan tiada langsung musolla-musolla kecil disediakan.Ke mana-mana perlukan kompas,ke mana-mana lapik tempat bersujud dibawa kerana di mana-mana kami bersolat apabila tiba waktu.

Betul kata kak su..bila dah tinggal di Negara yang majoritinya bukan dari kalangan kita,kita sendiri yang perlu beringat dan memilih,jalan mana yang ingin ditempuh.

salah satu castle yang terdapat di Island ni..[macam dalam cerita dongeng kan..]

Kemudian,kami meneruskan perjalanan ke sebuah castle.Saya sudah lupa namanya akan tetapi,rasa sangat seronok kerana castle tersebut Nampak seolah-olah castle cerita-cerita dongeng dahulu kala.Biasalah budak-budak perempuan..kalau tak cerita snow white,cinderella yang menjadi puteri dongeng pujaan hati.


Selesai menunaikan kewajipan,kami meneruskan perjalanan ke Bandar dinding atau nama saintifiknya Wall of City.Di sini,tour guide kami menceritakan tentang Bloody Sunday yang berlaku yang mengisahkan penentangan Irish terhadap orang Inggeris yang menjajah ke tempat mereka.

Selesai semuanya,destinasi terakhir,kami berhenti ke salah sebuah Mall yang ada kat sana dan kami terus bertolak pulang.

Hari yang betul-betul memenatkan.Namun,pengalaman takkan dilupakan.Bukan senang untuk sampai ke Negara orang dan mengenal ciptaan alam yang sungguh menakjubkan.Tidak kiralah ia dihuni oleh muslim or non muslim..tp,Ala mini,Bumi ini milik Allah.DIA yang menjadikan segalanya indah..Bagaimanakah keadaan surge nanti?indahnya di luar akal fikiran manusia!Allah!Tuhan yang menjadikan segalanya tidak sia-sia.

‘Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi dan penggantian malam dan siang terdapat tanda-tanda[kebesaran Allah bagi orang yang berakal’ 3;190


p/s;tidak kira kita ke mana..isian rohani jangan pernah lupa.3 hari hidup tanpa tazkirah,satu titik hitam melekat di hati.Sama-sama kita amalkan














































Khamis, 18 Februari 2010

FOSIS

Salamalaik..

Alhamdulillah..cuti musim sejuk semakin hampir melabuhkan tirainya

Dan kenangan cuti ini amat indah sekali..

Mungkin disebabkan first time travel ke bumi Eropah~

Tapi,dari pengembaraan ini saya dan kawan-kawan dapat menimba pengalaman melihat kehidupan bangsa lain dan kehidupan student di negara lain yang sememangnya sangat berbeza..

Rasa sangat bertuah kerana dalam masa yang singkat dapat berkenalan dengan ramai orang..

Sememangnya pengalaman belajar di Negara bukan islam lebih mencabar dengan makanan halal yang sukar dicari dan persepsi non muslim itu sendiri

Seperti yang saya janjikan pada entri yang lepas,saya ingin berkongsi cerita tentang apa itu FOSIS

Dengan takdir Allah kami bertemu dengan orang yang hebat.Namanya,mukanya terpampang di dada akhbar Ireland.Cukuplah saya kenalkan dirinya sebagai kak moon

Kak Moon adalah presiden FOCIS.FOCIS adalah satu persatuan yang menggabungkan pelajar-pelajar Islam di dunia dan cawangannya di Ireland dipimpin oleh Kak Moon.

insya Allah..pengembaraan kami ke Belfast akan diceritakan di lembaran yg lain

FOSIS ini bergerak dengan bermatlamatkan dakwah kepada muslim dan non muslim dan dengar-dengar ramai yang dah peluk Islam dalam kalangan pelajar Ireland

sedikit sebanyak kami bertaaruf dan berkongsi cerita sambil-sambil meluangkan masa seusai selesai solat subuh di rumah kak su kami bertanya tentang bagaimana pendekatan yang dilakukan oleh FOSIS ini.

Kak moon dengan senang hati bercerita serba sedikit tentang persatuan yang dia pimpini ini.beliau memberitahu memang kadang-kadang soalan-soalan yang menjengkelkan timbul apabila non muslim mula bertanya,contohnya, kenapa perempuan muslim berhijab?adakah kerana perempuan muslim ini adalah lesbian?dan soalan-soalan seperti ini membuatkan pelajar-pelajar muslim di sana tak tahu apa kaitan hubungan terlarang itu dengan hijab yang kita pakai..

Dan di bawah FOSIS ini terlahirlah ISOC yang mempunyai ahli-ahli yang volunteer dan sedar tanggungjawab mereka tentang izzahnya Islam.Hampir di setiap university,ISOC ini akan mengadakan stall bagi menerangkan dan menjawab pelbagai persoalan yang dikemukakan terutamanya dari kalangan non muslim

Dan tentulah tenaga-tenaga ini diajar dan dilatih tentang bagaimana untuk menjawab secara relevan dan rasional terhadap soalan-soalan yang timbul agar mereka lebih tenang dalam menerangkan Islam yang indah ini.

Menurut kata kak moon,kita perlu menjawab dari logik akal berbanding kita buktikan melalui dalil-dalil yang kita ada kerana memandangkan zaman sekarang yang mana semuanya memerlukan bukti dan kelogikan akal fikiran kerana golongan-golongan ini tidak mempunyai keyakinan seperti kita

Apa yang saya maksudkan adalah,kita sebagai muslim,kita yakin bahawa Allah itu Esa dan perkara ghaib itu wujud kerana kita berpegang pada akidah Islam berbanding mereka non muslim yang ada juga yang langsung tiada kepercayaan terhadap adanya pencipta semesta ini.

Subhanallah..dari apa yang dikongsi kak moon..saya terfikir seolah-olah kebangkitan Islam sedang berlaku di Eropah..Sampai ada yang berpendapat,mungkin bila tibanya hari kiamat nanti,matahari terbit dari barat kerana kebangkitan Islam yang berlaku di Negara –negara barat memandangkan umat Islam sendiri hanyut dilambung ombak dan langsung tidak berusaha untuk melawan arus..

Betullah kata-kata seseorang yang sudah memeluk Islam seolah-olah bermaksud sebegini:

nasib baik aku mengenali Islam kerana aku mengkaji tentang keidahannya dan bukan melihat pada keadaan ummat Islam Sekarang..

Bak kata kak Nazi ketika kami bertaaruf pada pagi yang dingin di bumi Eire,kita tidak perlu bertanya mengapa dan kenapa umat dan Negara Islam hari ini semakin teruk..tapi,kita perlu berfikir bagaimana caranya untuk membantu ke arah kebangkitan Islam kembali

Setakat ini dulu untuk penglaman di bumi Eire..banyak lagi yang ingin dikongsi..insya Allah bila dikurniakan kelapangan masa oleh Allah,harap-harap jari saya ini tidak berat untuk menaip

Okey setakat ini dahulu..


perpustakaan Trinity College
universiti tertua di Ireland [trinity college]

Ahad, 7 Februari 2010

Baitul rooqit di Bumi Eire


salam kami dari bumi Ireland..

khas entri ini untuk rakan-rakan kami tersayang yang tertinggal kat egypt

Sekadar untuk menkhabarkan apa aktiviti kami di sini~

Hari ini merupakan hari ketiga kami di sini...



rumah tumpangan a.k.a rumah kak su!


bas ke rumah kak suraya
tiba pada jam 10.15 a.m
malaysia pun ada kan?tapi,lebih sistematik dan mahal..........biasa la tu
lepas naik bas,naik flight balik..tak lah..gambar upload tak ikut susunan

Cuma nak cakap yang penerbangan Turkish ni tak best sangat.makanannya tak best,seat pun tak selesa tak macam emirates.Tapi.kalau nak datang sini try British ke,atau penerbangan lain.Macam tak bersyukur pulak kan?Tak..cuma ni kami nak beritahu supaya benda ni tak berlaku kepada orang lain

Bayangkan penerbangan kami dari Istanbul ke Dublin,penumpangya tak sampai separuh.
Jadi kami buat kesimpulan bahawa penerbangan ni bukan pilihan ramai.Tapi,harga tiket mahal..

Tapi,BSAL kata best,sebab ad st***rd yang dia berkenan[rosak BSAL]

Rasa gembita pun ada sebab dapat ketemu kembali ex prefect kami,kak suraya.

Hari pertama hanya beberapa tempat sahaja yang kami kunjungi..antaranya,Malaysian Hall kat sini..kebetulan mereka pun ada MAT kat sini[alamak!MAT perubatan ditinggalkan..~]tapi,di sini MAT digelar sebagai AGM[annual grand meeting]

sempat juga bertindak sebagai pemerhati,cuma sekejap dan tidak sempat mendengar pembentangan usul mereka.

AGM diadakan oleh PPIMI[pelajar perubatan islam Malaysia Ireland]Persatuan ini telah ditubuhkan sejak 30 tahun lalu dan organisasinya hampir sama dengan perubatan dan mereka juga mengadakan usrah untuk pelajar dan dikenali sebagai r & r[refresh and recharge]

Di sini juga terdapat satu organization yang dinamakan FOSIS dan ditakdirkan Allah,presidennya serumah dengan kak suraya dan maknanya beliau adalah perempuan!

tentang siapa beliau dan apa itu FOSIS insya Allah kita kongsi di lembaran lain..

Banyak yang kami perhati di sini dan membuat kami tertarik..kebersihan,sistematik.hormat pelancong
Memang suasana ini,kami tak terlepas untuk membandingkan dengan Mesir,suasana sangat berbeza..
Memang dalam diri kami,amat sedih dengan keadaan bumi Islam apabila dibanding dengan negara Eropah

kita sibuk nak tiru cara hidup mereka.Mereka pula seolah-olah mengambil nilai Islam untuk diaplikasi dalam kehidupan mereka.

Pernah seusai kami meneruskan perjalanan ke destinasi,ketika bas berhenti di lampu isyarat,kami ternampak satu sikap yang boleh diaplikasi oleh kita yang dah belajar kitab adab dengan Ustaz Nazrul.

Kami lihat adab dia datang ke rumah mungkin rakannya[kebetulan rumah itu di tepi jalan].Dia datang dan tekan loceng hanya seklai dan tunggu sampai pintu dibuka tanpa mengeuk beberapa kali pintu rumah tersebut.

Macam mana dengan kita?adakah kita sudah cukup tegar mengaplikasikannya?mari kita renungi


antara restoran HALAL kat sini..

Setelah penat bersiar-siar,kami singgah di antara restoran yang halal di sini..






fries ni best!3 euro aje[cuba darab lapan?berapa agak-agak dalam egyptian pound?]

Baiklah setakat itu sahaja yang boleh dikhabarkan..esok kami akan ke Belfast selama tiga hari dan akan meneruskan kembara kami ke bumi London.Doakan kami agar sentiasa selamat dan tidak lupa untuk berniat yang baik-baik sahaja sepanjang berada di sini.

Kalau ada masa nanti blog ini akan diperbaharui lagi..insya Allah..