Assalammualaikum wbt...
BUAT SAHABATKU,JANGAN SEDIH-SEDIH YE...PILIH YANG TERBAIK BUAT DIRIMU..INSYA ALLAH...AKU SENTIASA DOAKAN YANG TERBAIK BUATMU~
Assalammualaikum wbt...
Dibebel oleh onee di 11:48 PG 10 cakar2 ayam
Assalammualaikum wbt,
Kaki menggeletar melangkah..bagaimana dengan persediaan hari ni?
Menatap kertas..pada 30 minit terawal,masih ok,revise balik benda yang difahami dan dihafal,bila dah tiba masa,kebanyakkan dari kami meninggalkan lab untuk menduduki ujian,jiwa hebat bergoncang,sambil-sambil menunggu giliran,tiba-tiba rakan diuji dengan sengatan berbisa tebuan.
.
aik?rilek plak die lepas sengat orang
Kesiannya,diri meluru mahu menjenguk,rasa bersalah dalam diri kerana tak dapat menolong.Alhamdulillah,kami dikurnia doktor-doktor yang cukup baik di sini..melarang kami mendekati rakan kami itu,dan terus membawa rakan kami entah ke mana.
Hati cuak nak exam berbaur perasaan serba salah dan terus mendudukki exam dan setelah selesai,terus ke klinik dimana rakan kami dirawat.
Alhamdulillah,setelah mendapat injection .Nampak dia tersenyum balik.Tapi,kami langsung tak diberi peluang dekat dengan rakan kami..nak tau kenapa???sebabnya,kami dah siap exam..rakan kami tu belom,so,cepat-cepat doctor yang mengiringi rakan kami,dengan comelnya cepat-cepat meninggalkan kami.Anyway..it’s not a big deal..asalkan semua selamat.
Ujian..dimana-mana pun,ujian itu logik sahaja untuk berlaku..Tak perlu tunggu untuk kita berjalan jauh..kadang-kadang di rumah pun ada ujiannya.Misalnya,banyak lipas ke,banyak lalat ke?memang binatang perosak ni menguji kesabaran!
Kami jauh di sini..tapi,kami tidak bimbang kerana Allah menghantar orang-orang yang baik untuk membantu kami.Kami tidak bimbang kerana kami percaya pada Allah yang sentiasa melihat kami.
Sebelum exam dah cuak semacam,kertas pun dah macam tak selera nak tengok,
SELAWAT..SELAWAT..SELAWAT tawakkal..tawakkal..tawakkal..
Pernah kalau zaman sekolah-sekolah dulu,ada rakan-rakan yang masih berbincang dengan hebat..namun,saya berpegang dengan nasihat guru..bak kata salah seorang guru kami,’pagi exam memang bila tengok buku cam tak tau apa2,tapi,insya Allah,kita tau je tu,tawakal je la,,kalu rase diri cam dah nak termuntah tengok buku,,rileks sudah sebelum masuk dewan..yang penting tenang…’mungkin ada ditambah oleh penulis dalam dialog ni..

Setelah selesai exam,mungkin ada yang rasa resah,gelisah,dan apa-apa lagi.Mungkin sahaja tidak berpuas hati dengan jawapan,mungkin sahaja bimbang tak tentu hala.Tapi,nak ajak semua berfikir,sejak sekolah lagi,kita diajar dengan konsep TAWAKAL betol tak?
Kalau tiada tawakal,bagaimana kita boleh percaya bahawa Allah yang MAHA PENOLONG?Mungkin sahaja,seusai keluar dari dewan exam,setelah disemak-semak,salah seorang rakan kita dapati semua jawapan dikemukakan adalah betul.Namun,adakah kertas jawapan tadi ada padanya?dan dia yang menyemaknya?tidak bukan?
Tentulah ia ada pada tangan pemeriksa..begitu juga,jika kita menyemak jawapan kita dan didapati salah satu jawapan tidak tepat..namun,adakah kita yang menyemak kertas itu?tidak juga kan?kertas itu sekarang berada di tangan guru atau professor yang bakal menyemaknya dan kehendak Allah semuanya apa yang bakal terjadi dengan keputusan kita…
Banyak kemungkinan boleh berlaku di luar jangkaan pemikiran kita..mungkin sahaja jawapan yang kita bagi itu boleh sahaja berlaku apa-apa dan itu semua atas kehendak Allah..
Ayuhlah kawan-kawan..Kita perlu berusaha,namun,dalam usaha perlu tawakal,tidak perlu runsing tidak tentu hala kerana kita manusia..kita mampu merancang apa yang bakal kita jawab,apa yang bakal kita lakukan..KEAJAIBAN itu datang dari Allah..jangan lupakan DIA ketika kita sibuk berusaha,menelaah,jangan sesekali lupa…tenaga yang kita guna,kebangkitan kita untuk bermujahadah belajar tidak kira masa,itu semua dari Allah….ALLAH PEMILIK KITA..jangan lupa itu…
DOA,USAHA,TAWAKAL..TAWAKAL..TAWAKAL….EXAM,DOA,TAWAKAL KEPADA ALLAH…..
p/s;kalau rasa tak mampu berbincang jawapan selepas exam..elakkannya..nanti lagi serabut kepala..tinggalkannya dan maju kehadapan..tawakal dan terus berdoa…
teringat pesanan ustazah sewaktu SPM dulu,,’kalau boleh,awak doa,pemeriksa biar lembut hati dan kalu boleh doa biar pemeriksa Nampak jawapan salahawak itu sebagai jawapan yang betol!’
hmm sampai begitu sekali ye…
Dibebel oleh onee di 2:36 PTG 2 cakar2 ayam
Dibebel oleh onee di 10:14 PG 2 cakar2 ayam
Kenapa?mestilah anak ibu cantik…
Ibu,boleh tak hanna nak jadi pengawas nanti..bila dah darjah enam nanti?
Kenapa pulak tak boleh..anak ibu ni kan pandai…ibu yakin hanna boleh…
Tapi kan ibu..tadi,masa kat sekoalah kawan hanna si Kamal kata..perempuan cengeng…asyik nak nangis aje…
Biarlah hanna…yang penting ibu yakin..anak ibu ni boleh
Ibu…boleh tak hanna nak tanya satu soalan?
Boleh….kenapa dengan anak ibu ni?
Ibu….Betulkah perempuan tak boleh sangat menonjolkan diri?
Menonjolkan diri cam mana maksud hanna?
Tak adalah…kalau misal kata dalam memberi pendapat ke,bertanya dalam kelas ke?
Baiklah ibu,hanna simpan nasihat ibu ni…
Lagi beberapa kemudian,Hanna Berjaya melanjutkan pelajaran ke menara gading
Assalammualaikum,ibu..apa khabar?
Waalaikmsalam,hanna.Apa khabar hanna?
Alhamdulillah,ibu,Cuma sekarang hanna sibuk dalam pelbagai komitmen…
Rasenya belum pernah..menggalakkan lagi ada la.
Ya ke ibu???ibu belum pernah cerita kat hanna pun..
Biarlah…dulu ibu ingin lihat diri anak ibu ni…macam mana bertindak dengan surrounding dan akhirnya..anak ibu juga rupanya seperti ibu…hanna,dalam dunia sekarang lagi-lagi la kita perlu bersuara..dalam keadaan Islam sekarang yang memerlukan kerahan tenaga …KALAU BUKAN KITA YANG MENJADI HEBAT…SIAPA LAGI???
Tapi kan ibu,ramai kawan-kawan hanna inferior..bimbang sukar didekati nanti kalau menjadi terlalu hebat…
P/s:Jom semua! jadi orang yang hebat bukan untuk diri,namun,niatkan untuk Islam…AMEEN..

Dibebel oleh onee di 2:12 PTG 0 cakar2 ayam
Dibebel oleh onee di 7:43 PG 2 cakar2 ayam
Assalammualaikum wbt
Alhamdulillah ke hadrat Allah kerana tidak putus-putus menganugerahkan nikmat yang tak terhingga banyaknya dari sehari ke sehari..tunggu diri ini sahaja sama ada ingin mensyukuri atau sentiasa inginkan kesenangan tanpa ingin bersusah payah.
Ingin sekali diri ini mencoretkan sesuatu yang ingin meluah isi hati yang penuh dengan keharuan dan kegembiraan yang masih belum boleh dibuang dari hati ini.ribuan terima kasih di atas kerjasama sahabat-sahabat dan adik-adik yang disayangi kerana bertungkus lumus dalam masa sebulan kerana ingin menjayakan sebuah program Girls'Day Out:GALA Busana Muslimah yang insya Allah dapat menyatukan hati kita semua selaku akhawat di sini
Tidak layak rasanya diri ini menerima ucapan tahniah dari mana-mana pihak kerana saya bukanlah orang yang sepenuhnya bertungkus lumus malah lebih ramai orang-orang yang dibelakang tabir membuat kerja dengan kudrat yang ada tanpa ada keluhan.Allah…Allah…Allah..syukur yang amat kerana dikurnia diri-diri yang hanya Engkau yang mengetahui keikhlasan mereka dan hanya Engkau yang dapat membalas jasa mereka.
Ya Allah Engkau mengetahui bahawa hati-hati ini telah berkumpul kerana mengasihiMU,bertemu untuk mematuhi perintahMU,bersatu memikul beban dakwahMu,hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syariatMU,maka eratkanlah Ya Allah akan ikatannya.Kekalkan kemesraan antara hati-hati ini akan jalanNYA
[yang sebenar]Penuhkan[piala]hati ini dengan cahaya RabbaniMU yang tidak kunjung malap.Lapangkan hati-hati ini dengan tumpahan iman/keyakinan dan keindahan tawakkal kepadaMU.Hidup suburkan hati-hati kami dengan ma'rifat tentang MU..[Jika Engkau mentaqdirkan mati]maka matikanlah pemilik-pemilik hati ini sebagai para syuhada dalam perjuangan agamaMU.Engkaulah sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong.Ya Allah perkenankan permintaan ini.
Selaku akhawat atau dalam erti kata lain wanita yang Allah tinggikan darjat kita yang jika berlaku amal yang baik dalam diri.Kerana wanita itu yang banyak mempengaruhi corak kehidupan temannya di sisi dan zuriatnya yang bakal menjadi pewaris Islam yang bukan hanya pada sekadar nama.
'Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka[daripada memandang yang haram]dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka,dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh ..'
An Nur;31
Rasa ingin sekali menyeru kepada semua wanita tidak kira masih remaja,atau masih kecil atau sudah dewasa mengenal erti kehidupan bukan untuk menjadi hamba nafsu malah menjadi hamba Allah yang akan menjadi penghuni surga Firdausi.
Bunga jika dijaga rapi,tidak akan jatuh kelopaknya,mutiara jika tersemat kemas di dalam sarangnya tidak akan jatuh menayangkan kecantikkanya dan epal yang segar di puncak pokok yang tinggi tidak akan berbau dan buruk jika ia sentiasa gah berada di puncak.
Sedih mengenangkan nasib anak-anak kecil sekarang.Teringat akan perbualan di telefon dengan abah semalam,kami berbincang soal anak-anak kecil sekarang yang lebih mantap pengetahuannya berbanding kita.Perkara yang sepatutnya kalau dipikir logik akal tidak patut dilakukan oleh seorang budak berumur 11 tahun,rupanya ia boleh berlaku.Apa tidaknya ketika usia 11 tahun telah berani melakukan jenayah seksual.Macam mana dan bagaimana?tepuk dada kita yang merasakan tanggungjawab kita terbeban di atas bahu.
Misalnya saya dan sahabiah di sekeliling perlu mula dari sekarang memikirkan masa depan yang penuh cabaran.Anak-anak sekarang lebih advance berbanding kita yang lebih veteran ini.Justeru perlu kita bersiap siaga memulihkan diri kita demi masa depan kita untuk mendidik anak-anak agar menjadi zuriat yang berguna dan berjasa dalam kejayaan Islam.
Tidak salah untuk bersiap walau rasa diri masih belum bersedia kerana kerja yang last minute mungkin mendatangkan hasil yang last minute.Tidak perlu lagi berasa terlalu awal untuk memikirkan soal ini semua kerana kita sudah perlu merancang dan sudah perlu bergerak kearah kebangkitan Islam.
Tidakkah kita mahu sekurang-kurangnya kita yang menjadi salah seorang penyumbang dan melahirkan generasi yang menyambung rantai perjuangan dan terus menjadi salah seorang yang berjasa dalam kemenangan Islam satu hari nanti.
Jom cermin diri!Perlu ke kita berubah mulai hari ini?
Dibebel oleh onee di 3:48 PTG 0 cakar2 ayam
Dibebel oleh onee di 2:17 PTG 3 cakar2 ayam