Khamis, 29 April 2010

mom and daughter






Ibu…ibu…hanna cantik tak?

Kenapa?mestilah anak ibu cantik…

Ibu,boleh tak hanna nak jadi pengawas nanti..bila dah darjah enam nanti?

Kenapa pulak tak boleh..anak ibu ni kan pandai…ibu yakin hanna boleh…

Tapi kan ibu..tadi,masa kat sekoalah kawan hanna si Kamal kata..perempuan cengeng…asyik nak nangis aje…

Biarlah hanna…yang penting ibu yakin..anak ibu ni boleh

Beberapa tahun kemudian…

Ibu…boleh tak hanna nak tanya satu soalan?

Boleh….kenapa dengan anak ibu ni?

Ibu….Betulkah perempuan tak boleh sangat menonjolkan diri?

Menonjolkan diri cam mana maksud hanna?

Tak adalah…kalau misal kata dalam memberi pendapat ke,bertanya dalam kelas ke?

Ooo…anak ibu ni keliru agaknya…tak salah,hanna.Sedangkan Saidatina Aisyah menjadi rujukan para sahabat setelah ketiadaan Rasulullah…Tak salah pun jika kita hendak mengutarakan pendapat..namun,biar kena caranya…

Baiklah ibu,hanna simpan nasihat ibu ni…

Lagi beberapa kemudian,Hanna Berjaya melanjutkan pelajaran ke menara gading

Assalammualaikum,ibu..apa khabar?

Waalaikmsalam,hanna.Apa khabar hanna?

Alhamdulillah,ibu,Cuma sekarang hanna sibuk dalam pelbagai komitmen…

Alhamdulillah,hanna.Guna peluang sebaik mungkin,timba pengalaman,susun masa dengan betul.Ibu percaya hanna boleh…

Ibu…bolehkah hanna nak mintak pandangan ibu?Benarkah tindakan hanna ke sana ke mari bekerja,menguruskan persatuan?Perlukah kita menjadi hebat ibu?Mengapa sesetengah golongan berasa kurang setuju dengan siswi yang hebat?

Hanna…dari dulu..ibu pernah tak halang hanna…dari dulu..papa pernah tak bantah hanna aktif di sekolah?

Rasenya belum pernah..menggalakkan lagi ada la.

Hanna nak dengar tak kisah ibu?Ibu dulu juga pernah seperti hanna…sibuk ke sana ke mari….outspoken walau banyak komen yang datang kepada ibu kerana sikap ibu yang kadang-kadang tertonjol diri.Namun,ibu bersuara kerana ibu berasa ibu berhak menghujahkan…ibu berhak melontarkan idea…walau dulu pernah ada golongan-golongan yang tak berani nak dekat dengan ibu kerana menganggap ibu HEBAT…

Ya ke ibu???ibu belum pernah cerita kat hanna pun..

Biarlah…dulu ibu ingin lihat diri anak ibu ni…macam mana bertindak dengan surrounding dan akhirnya..anak ibu juga rupanya seperti ibu…hanna,dalam dunia sekarang lagi-lagi la kita perlu bersuara..dalam keadaan Islam sekarang yang memerlukan kerahan tenaga …KALAU BUKAN KITA YANG MENJADI HEBAT…SIAPA LAGI???

Tapi kan ibu,ramai kawan-kawan hanna inferior..bimbang sukar didekati nanti kalau menjadi terlalu hebat…

Buat apa risau Hanna…perempuan HEBAT untuk orang yang hebat..tak usah hiraukan pandangan-pandangan yang hanya mampu menilai…namun,tak mampu menaksir secara telus..tak apa perbezaan pendapat itu kan INDAH…

Alhamdulillah…lega hati hanna dapat berbual dengan ibu…betul kata-kata ibu…ORANG YANG HEBAT,MEMANG DITAKDIRKAN DENGAN ORANG YANG HEBAT…sekarang,ada di depan Hanna..papa Hanna bukan calang-calang dan ibu Hanna pun bukan sembarangan orang~

P/s:Jom semua! jadi orang yang hebat bukan untuk diri,namun,niatkan untuk Islam…AMEEN..









Selasa, 13 April 2010

bukan payah hidup berdua~

Assalammualaikum wbt,

Alhamdulillah,saya masih di sini bagi meneruskan langkahan hidup,
Hidup bererti masih banyak lagi peranan yang perlu dipikul,bukan sekadar hidup dan hidup juga perlunya kepada tujuan agar kita tidak menyesal,tentang apa erti hidup tatkala melepasi masa.

Bercakap tentang kehidupan,sekarang masing-masing telah mencapai usia dewasa dan seiring dengan perkembangan kematangan dan persekitaran dan ramai juga yang di antara kita tanpadisedari telah banyak perkara yang telah memberi impak yang maksima dalam hidup.

Kemudian bermulalah perasaan ingin bersendiri setelah berdua atau bertiga berkongsi ruang untuk sesgalanya.Di situlah tempat berehat,tempat bergurau,tempat meluahkan rasa,tempat menelaah dan sebagainya.Namun,apabila berasa diri semakin sibuk dan bimbang itu dan ini masing-masing berebut untuk memiliki tempat yang asing dan ingin menyendiri.

Hmmmm...bagi saya pula ada manfaatnya hidup berdua dalam satu ruang kerana ini meningkatkan lagi ikatan lantas mengajar diri agar sentiasa rasa ada orang lain dalam hidup kita.Misalnya,di saat fatrah-fatrah yang genting,selalu sahaja dia mengingatkan saya dan mengejutkan diri tika terlebih rehat atau terlebih leka.

Kadang-kadang apabila lihat ruang dia tersusun kemas dan rapi terasa juga ingin kemas seperti dia.Bila masalah timbul,dia tempat berkongsi rasa,apabila muka nampak muram,terus ditanya apa masalah,apabila ada subjek yang kurang paham,tak susah untuk berjalan melangkah keluar ke ruangan yang lain untuk bertanya..hanya dengan bersuara dan bertanya sudah menjimatkan masa.

Ini nikmat berkongsi ruang...banyak mengajar diri agar tidak sesekali pentingkan diri,sentiasa mengajar diri bertoleransi dan mengajar diri bahawa di dunia ni kita bukan hidup berseorangan!

ini pandangan saya dan apa yang dialami..tidak menyalahkan sesiapa yang ingin bersendiri,namun,jenguk-jenguklah sahabat-sahabat sebelah menyebelah..terutama fatrah imtihan yang semakin menyesak fikiran ini...sekurang-kurangnya,tanyalah mereka..sihat ke mereka,ok ke mereka.Mungkin sahaja mereka punyai kesulitan namun segan untuk memberi ketukan ke ruangan anda...jangan disebabkan sibuk menjadi alasan,kita tidak sempat memandang mereka yang berdekatan...fikir-fikirkan dan selamat beramal!

Persahabatan..
bagi aku..sesuatu yang indah..kerana mereka tempat aku ketawa dan mereka juga menjadi bahu tatkala aku berduka..

Persahabatan..
aku tidak pernah jemu dengannya..kerana ia mengajar aku erti segalanya..

Persahabatan....
tidak pernah menipu pada diriku..malah lebih mengajarku erti berterus terang..

Persahabatan...
tidak pernah membuatkan aku sedih sepanjang masa..namun,mengajar aku kesabaran dan nikmat memaafkan...

Nikmat persahabatan yang aku raih,moga kekal ke SANA..

Nikmat persahabatan ini,tidak pernah akan kulupa...kerana ia mengajar aku erti hidup pada MEMBERI....


Sabtu, 10 April 2010

kuntuman bunga bercantum...

Assalammualaikum wbt

Alhamdulillah ke hadrat Allah kerana tidak putus-putus menganugerahkan nikmat yang tak terhingga banyaknya dari sehari ke sehari..tunggu diri ini sahaja sama ada ingin mensyukuri atau sentiasa inginkan kesenangan tanpa ingin bersusah payah.

Ingin sekali diri ini mencoretkan sesuatu yang ingin meluah isi hati yang penuh dengan keharuan dan kegembiraan yang masih belum boleh dibuang dari hati ini.ribuan terima kasih di atas kerjasama sahabat-sahabat dan adik-adik yang disayangi kerana bertungkus lumus dalam masa sebulan kerana ingin menjayakan sebuah program Girls'Day Out:GALA Busana Muslimah yang insya Allah dapat menyatukan hati kita semua selaku akhawat di sini



Tidak layak rasanya diri ini menerima ucapan tahniah dari mana-mana pihak kerana saya bukanlah orang yang sepenuhnya bertungkus lumus malah lebih ramai orang-orang yang dibelakang tabir membuat kerja dengan kudrat yang ada tanpa ada keluhan.Allah…Allah…Allah..syukur yang amat kerana dikurnia diri-diri yang hanya Engkau yang mengetahui keikhlasan mereka dan hanya Engkau yang dapat membalas jasa mereka.

Ya Allah Engkau mengetahui bahawa hati-hati ini telah berkumpul kerana mengasihiMU,bertemu untuk mematuhi perintahMU,bersatu memikul beban dakwahMu,hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syariatMU,maka eratkanlah Ya Allah akan ikatannya.Kekalkan kemesraan antara hati-hati ini akan jalanNYA

[yang sebenar]Penuhkan[piala]hati ini dengan cahaya RabbaniMU yang tidak kunjung malap.Lapangkan hati-hati ini dengan tumpahan iman/keyakinan dan keindahan tawakkal kepadaMU.Hidup suburkan hati-hati kami dengan ma'rifat tentang MU..[Jika Engkau mentaqdirkan mati]maka matikanlah pemilik-pemilik hati ini sebagai para syuhada dalam perjuangan agamaMU.Engkaulah sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong.Ya Allah perkenankan permintaan ini.

Selaku akhawat atau dalam erti kata lain wanita yang Allah tinggikan darjat kita yang jika berlaku amal yang baik dalam diri.Kerana wanita itu yang banyak mempengaruhi corak kehidupan temannya di sisi dan zuriatnya yang bakal menjadi pewaris Islam yang bukan hanya pada sekadar nama.

'Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka[daripada memandang yang haram]dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka,dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh ..'

An Nur;31

Rasa ingin sekali menyeru kepada semua wanita tidak kira masih remaja,atau masih kecil atau sudah dewasa mengenal erti kehidupan bukan untuk menjadi hamba nafsu malah menjadi hamba Allah yang akan menjadi penghuni surga Firdausi.

Bunga jika dijaga rapi,tidak akan jatuh kelopaknya,mutiara jika tersemat kemas di dalam sarangnya tidak akan jatuh menayangkan kecantikkanya dan epal yang segar di puncak pokok yang tinggi tidak akan berbau dan buruk jika ia sentiasa gah berada di puncak.

Sedih mengenangkan nasib anak-anak kecil sekarang.Teringat akan perbualan di telefon dengan abah semalam,kami berbincang soal anak-anak kecil sekarang yang lebih mantap pengetahuannya berbanding kita.Perkara yang sepatutnya kalau dipikir logik akal tidak patut dilakukan oleh seorang budak berumur 11 tahun,rupanya ia boleh berlaku.Apa tidaknya ketika usia 11 tahun telah berani melakukan jenayah seksual.Macam mana dan bagaimana?tepuk dada kita yang merasakan tanggungjawab kita terbeban di atas bahu.

Misalnya saya dan sahabiah di sekeliling perlu mula dari sekarang memikirkan masa depan yang penuh cabaran.Anak-anak sekarang lebih advance berbanding kita yang lebih veteran ini.Justeru perlu kita bersiap siaga memulihkan diri kita demi masa depan kita untuk mendidik anak-anak agar menjadi zuriat yang berguna dan berjasa dalam kejayaan Islam.

Tidak salah untuk bersiap walau rasa diri masih belum bersedia kerana kerja yang last minute mungkin mendatangkan hasil yang last minute.Tidak perlu lagi berasa terlalu awal untuk memikirkan soal ini semua kerana kita sudah perlu merancang dan sudah perlu bergerak kearah kebangkitan Islam.

Tidakkah kita mahu sekurang-kurangnya kita yang menjadi salah seorang penyumbang dan melahirkan generasi yang menyambung rantai perjuangan dan terus menjadi salah seorang yang berjasa dalam kemenangan Islam satu hari nanti.

Jom cermin diri!Perlu ke kita berubah mulai hari ini?





Rabu, 31 Mac 2010

Sejarah mungkin berulang???

Assalammaulaikum W.B.T

Lama sungguh tidak mencoretkan apa-apa di page ni.menjejak kaki dari blog ke blog,terjumpa satu blog ni.Di sisi 'page' beliau tercoret sesuatu'"menulis adalah ibadat".Terkesan sangat-sangat..macam mana dengan saya?bina blog atas dasar apa?luahan hati?coretan rasa atau ingin buat orang terkesima.

Hidup ini penuh sangat dengan kaca yang menajam.Sudahlah tajam,berada pula di pertengahan jalan..ingin dielak,di tepi dan belakang penuh dengan sungai..nak berenang bimbang tak sampai.Akhirnya,keputusan terlahir untuk memijak kaca yang berderai..sakit!tapi insya Allah boleh diubati..berbanding dengan berenang,langsung tiada pengalaman~Maknanya macam saya ada pengalaman memijak kaca!Tentulah rakan-rakan pembaca pun selalu sangat terpijak kaca.Macam mana rasanya,sakit tak?sakit memang sakit,tapi,lama-lama sembuh la...Apa-apa pun boleh sembuh asalkan cukup syarat-syaratnya..

Begitu juga kita,manusia mahunya perlu kepada pejalanan hidup dan hidup memang sukar.Sekali diri melangut ke atas,namun,kekadang tersungkur juga.

itu perlunya kepada bimbingan dan perkataaan yang popular kat sini,tarbiyyah.Teringat kata-kata seorang kakak di sini yang menyatakan bimbingan[tarbiyyah] yang hebat ialah yang boleh membuat kita istiqamah melakukannya.Walau sedikit..kita mampu mengekalkannya dari segi pengamalan kita sehari ke sehari.

Manusia mana yang tak pernah merasa tarbiyyah dalam hidupnya sekalipun Rasulullah,ditarbiyyah oleh Allah sewaktu perintah Allah turun memerintahkan Rasulullah agar bernikah dengan isteri anak angkatnya sendiri...Bayangkan jika kita sendiri mengalami keadaan seperti itu,pasti sukar...anak yang dianggap darah daging,tiba-tiba diminta untuk berkahwin dengan isteri kepada anak angkat pula.

Setelah datangnya tarbiyyah,timbul pula tekanan.Tekanan yang membuat dahi berkerut asyik memikirkan jalan keluar.tekanan yang menyebabkan kita berfikir pelbagai jalan untuk menyelesaikan keadaan.Nah!sekarang tidak nampakkah bahawa tekanan itu sendiri mematangkan?Jika tiada tekanan,kita perlu ke berfikir untuk menyelesaikan sesuatu?jika tiada tekanan untuk kita menjadi graduan Perubatan,mahukah kita bersungguh-sungguh dalam berusaha.Jangan salahkan tekanan yang ada..tapi,didik diri bagaimana nak bertoleransi dengan tekanan...

Seringkali diri dihantui,diikuti bayangan silam yang kalau boleh tidak mahu lagi bertembung,menghidu baunya sahaja tak hendak.Namun,kadang-kadang apa yang kita lakukan,apa yang kita pernah lalui dapat ditangkap oleh mata manusia dan lidah pun mula berbicara..mungkin ya..dulu diri pernah tersilap langkah..namun tak bermakna diri setuju dengan apa yang dibuahkan di bibir-bibir..Sungguh!kadang-kadang diri ingin sahaja pergi menutup mulut orang seperti menutup mulut tempayan..namun,sukarnya yang amat!

Diri tiada kaitan dengan sesiapa walau secebis,dikatakan ada...diri meminta agar sejarah yang pernah ada dikuburkan,namun,nampaknya macam tak cukup tanah..ingin sahaja diri keluar mengatakan hakikat sebenar..ingin sahaja diri keluar menyatakan keadaan apa yang berlaku sebenarnya..

Biarlah diri ini bebas!Bebas dari mana-mana pihak.Biar diri ini tenang tanpa cerita-cerita yang tidak patut dikatakan..bimbang diri menjadi bahan fitnah..dijaja ke sana ke mari seolah tiada harga diri...

Sungguh,memang setiap insan ada kesilapannya...tiada manusia yang free dari dosa.Tidak salah untuk meminta agar dihormati kerana diri sendiri yang lebih mengetahui,berbanding yang memerhati...

Yang penting..diri tidak mahu kembali ke sejarah itu~Tak mungkin berulang.Ya Allah!bagi aku kekuatan!

Wallahualam..

Ya Allah,lindungi kami dari fitnah duniawi,fitnah dajjal,fitnah barzakh..ameen Ya Rabb!!

Ahad, 28 Februari 2010

Kota London


Assalammualaikum wbt

Alhamdulillah segala puji bagi Allah,Tuhan seluruh alam yang tiada satu pun yang menyerupaiNYA..

Sambil termenung-menung,rupanya saya masih tertinggal baki cerita tentang perjalanan dan pengembaraan kami ke Benua Eropah..

Jika pada post yang lepas kami telah pergi dan menikmati alam ciptaan Yang Esa di Belfast.Kini tiba pula masa kami meneruskan perjalanan ke bumi London pula..

kami meneruskan perjalanan kami ke bumi London pula dengan menaiki pesawat Ryan Air[penerbangan tambang murah
uk-ireland].perjalanan mengambil masa satu jam.

Perjalanan memakan masa hampir 1 jam dan tiba di Stansted Airport.

Dari situ,kami terpaksa membuat pilihan sama ada nak menaiki train or bus.Bezanya amat ketara dari segi wang dan masa perjalanan dan tentulah train menjamin kependekkan kebosanan perjalanan kami..

Memikirkan kami yang telah berjalan jauh sejak dari Dublin lagi dan ada salah seorang dari kami yang ada motion sickness dengan bas…[huhu]So,kami buat keputusan memilih train[train ni hampir sama dengan train dari Cairo ke Alex]Cuma lebih selesa.

Alhamduliilah perjalanan melalui train mengambil masa selama 35 minute sahaja.Seusai tiba di stesen utama.kami diarahkan pula oleh pengiring kami agar mendapatkan *oyster satu untuk setiap orang untuk memudahkan perjalanan dan tinjauan ke tempat-tempat menarik.

*oyster-kad untuk tube[METRO like]


Big ben

Eye of London

Pembentangan map bermula.Arif sahajalah bumi London yang penuh sistematik dan terlalu banyak stesen walaupun berpengalaman pernah datang walau sekali,ia tidak menjamin untuk kami betul-betul tahu ke mana kami nak tuju…

Kami membuat keputusan untuk singgah terlebih dahulu ke Malaysian Hall..tidak manis kata orang apabila kita tidak singgah sebentar di rumah sebangsa kita walau di mana berada[cewah]

Pengiring kami membuat keputusan untul bermalam di sana..[pengiring ada student card..bolehlah potongan..]

Kami pula membuat keputusan untuk bermalam di rumah salah seorang kenalan kepada Kak Su bertujuan untuk menambah lagi kawan dan menjalin ukhuwwah network antara kami…[hehe]

Sebelum kami bertolak ke tempat penginapan,sempat juga beramah mesra sebentar bersama-sama itik-itik,tupai dan burung merpati.Sekali kita hulur chips,berpuluh yang datang.Aduh..fobia dibuatnya…

Habitat haiwan-haiwan ini adalah di Hyde Park..berdekatan dengan Malaysian Hall.Sambil bersiar-siar di taman,sedar tak sedar dah sampai pun kami ke dewan yang penuh bersejarah iaitu Royal albert Hall tempat di mana penyanyi no 1 negara mencatat nama[tiba-tiba pulak keluar pasal hiburan..ampun ya]

Kami teruskan perjalanan ke Royal College yng menempatkan top student di seluruh London.kami juga sempat menjengah ke dalam Imperial College.

Apa yang paling terkesan di hati apabila dapat singgah masuk ke science museum.Subhanallah,penciptaan sains Islam dapat dilihat dari sini.Tokoh-tokoh yang belum pernah didengar namanya terpampang di ruang pameran museum ni.Sebelum oliver Wright adik beradik yang mengenalkan teori terbang rupanya 1000 tahun sebelum mereka dah muncul tokoh islam yang telah memperkenalkan teori terbang ini.

Amat-amat terkesan di jiwa yang memang masih cetek dengan ilmu.Rasanya tidak mahu berganjak dari museum itu.Apakan daya waktu tiada dan akhirnya terpaksa pendam rindu sampai sekarang~Siapa ya nak teman saya untuk kembali ke sana ?



model elephant's clock



kenangan di Royal Albert Hall




Hyde Park


hari ke-2 diisi dengan beli-belah
Buckhingham palace

Hari terakhir,kami hanya sempat bersiar-siar di Buckhingham Palace
dan terus meninggalkan Kota London untuk pulang ke Dublin kembali.

Itulah serba sedikit yang saya boleh kongsi.Kalau saya tulis panjang lebar mesti ramai yang bosan.Entry ni pun rasa dah macam panjang semacam.


'mentahnya nasi,jika air tidak mencukupi,daifnya banglo jika tidak berpenghuni,celanyanya hati jika tidak pernah diubati..'
Nauzubillah...

Rabu, 24 Februari 2010

Kekasih Allah,kekasihku jua

Assalammualaikum wbt,


Baginda meninggalkan Quran dan Sunnah untuk kita beramal dengannya,
Hampir menitis air mata...
mengenang detik ajal Rasulullah..
Begitu penyayang sifat baginda,masih mengingati kita..ummatnya...
Resah Rasulullah selagi beliau tidak tahu apa yang berlaku kepada ummatnya nanti,

"Lalu disoalnya Jibril apakah hak yang akan diperoleh..Lalu jawablah Jibril,semua para malaikat menunggu kedatangan mu Ya Rasulullah!Pintu syurga dibuka seluas luasnya untuk menyambut mu Ya Rasulullah!"

"Bagaimana dengan umatku?"Soal Rasulullah kepada Jibril

"Allah telah berfirman bahawa diharamkan syurga kecuali kepada umat Muhammad.."jawab Jibril

maka legalah Rasulullah dengan jawapan itu..

Ya Rasulullah!indahnya cinta yang engkau berikan kepada kami..
Malunya diri ini,tatkala kasih dan sayangku kepadamu masih tidak dapat menandingi kasih sayangmu..

Ya Rasulullah!aku rindu saat untuk bertemu denganmu,mahukah engkau mengaku aku sebagai ummatmu,sanggupkah engkau memberi minum kepada ku air telaga yang bakal engkau berikan kepada ummatmu nanti?tatkala manusia berada dalam kehausan dan merangkak dalam , tatkala mengharap syafaat.

Ya Rasulullah!lembutnya sifatmu,engkau kekasih Allah...engkau dicintai oleh semua orang di sekelilingmu...tiada pengganti..engkau Rasul terakhir....engkau manusia agung ya Rasulullah..

''Allahumma ja'alna min ahli syafa'ati RASULILLAHI S.A.W'',,

Salam Maulidur Rasul 1431H



....................................................................................................................................................................




Happy Birthday kepada Best Buddy Safiyyah Ulfah

6 Ibnu Sina [Sek Keb Kompleks Gong Badak]
2 Ibnu Masu'd,5 sains agama 2[SBPI Batu Rakit]

Persahabatan kita banyak mengajar aku....

Dah lama kita kenal...

Mu kenal aku,aku kenal mu....

pada awal perkenalan,dalam beberapa bulan terus erat..

kuatnya chemistry antara kita kan???

kita dah 21 tahun,masing-masing dah dewasa,jauh kita terpisah,namun,masih kita berhubungan
moga kita tidak bertemu di dunia sahaja...

panjangkan angan-angan ku?

Tapi,begitulah yang aku mahu..ameeen Ya Rabb...

Jumaat, 19 Februari 2010

Belfast


Assalammualaikum wbt

Har sekarang tiba pula masa cerita Belfast..

Pada hari keempat kami di Dublin,kami memulakan perjalanan pada lewat petang memandangkan kawan kami yang masih punyai kuliah dari pagi hingga petang.

Kami memilih menggunakan perkhidmatan bas ekspres[jimat duit]berbanding train.

Kami ke stesen dengan menggunakan bas awam sampai ke City Centre dan berjalan kaki[stesen hanya di City Centre]

Seusai sampai kami meneruskan perjalanan menaiki bas [tiket return yang sudah dibeli pada hari sebelumnya]dan kagum dengan suasana stesen yang hampir menyerupai airport[airport kecil..mungkin]Juga kagum dengan kekemasan pakaian bus driver yang hampir serupa dengan pilot!

Perjalanan memakan masa selama 2 jam 30 minit dan sampai ke Belfast sudah hampir larut malam.Nasib baik rakan kami sudah datang bertemankan rakan sekelas dan mushrif siap siaga menunggu kami.Kalau tidak melilau juga kami di tempat orang.

Seusai sampai di rumah beliau kami keletihan,berehat dan sambil menunggu rakan-rakan lain untuk makan bersama tiba-tiba salah seorang dari kami bersuara:

‘dah lama tak dengar tazkirah.Apa kata kita main tembak-tembak tajuk?’

Dengan erti kata tazkirah segera la nampaknya[macam public speaking pulak]

Berbekalkan sedikit ilmu yang kami miliki,kami saling bertukar tukar peringatan dan antara tazkirah yang diberikan,tentang awan yang terapung dan langit yang tertegak tanpa sebarang tiang pun..dan lebih indah apabila awan dapat dilihat ketika merenung ke luar jendela tatkala perjalanan ke Dublin dari Cairo.Subhanallah,Allah yang menciptakan segalanya sedangkan rumah yang manusia cipta sehebat mana pun,sekali salah satu tiang patah atau binaan tidak kukuh,boleh runtuh…!

Wah,terkesan dihati apabila direnungi isi tazkirah ini.




8 a.m bertolak ke Giant Causeway

Dan pada keesokkan harinya kami meneruskan perjalanan ke GIANt Causeway.Orang kata kalau datang ke Belfast..tak sah kalau tak singgah ke tempat ni.

Kami pergi dengan agen yang memang menguruskan perjalanan ke sana setiap hari dan boleh ditempah online[dah tempah pada malam sebelumnya dengan bantuan kawan kami..maklumlah pelajar Egypt segalanya manual..mana ada sistem kad debit atau kredit~]


Carrick-A-Rede

Ketika kami bertolak,hanya beberapa orang sahaja yang bersama menyertai kami,mungkin bukan public holiday atau cuaca sejuk.so,tak ramai orang sangat.

Kami 5 orang dari Malaysia,seorang dari Kanada dan satu family dari Filipina meneruskan perjalanan ke Carrick-A-Rede

Driver yang merangkap tourist guide kami menerangkan serba sedikit tentang tempat yang bakal kami kunjungi dalam English yang kadang-kadang susah nak tangkap sebab slank irish nya yang pekat~



cabaran kepada anti gayat

Carrick-A-Rede means the rock in the road.For over 350 years,fishermen have strung a rope bridge 30m above the sea to allow them to access the best places to catch the migrating salmon.the bridge now presents a challenge to thousands of visitors..[dipetik dari pamplet yang diberi]

Memang pun,ia tersangatlah tinggi dan kalau nak cross bridge ni,tak sesuai untuk orang yang mudah gayat~



alhamdulillah..berjaya melepasi titian gantung..

indah kan ciptaan Allah..

kami nak ke sini pula

Kemudian,kami terus ke Giant Causeway.kenapa tempat ini dipanggil sebegitu?Tentulah ia berkaitan dengan mitos tentang Giant.panjang mitosnye…kalau nak saya ceritakan mitosnya beritahu saya.kalau ada masa saya akan tulis.

Di sini,terlihat ciptaan Allah yang sangat indah.dengan laut membiru dan timbunan batu yang berbentuk heksagon yang tak pernah terlihat dek pandangan mata.

Subhanallah..benar-benar mengajar diri agar sentiasa merenungi,melihat,berjalan dan mentafsir ciptaan Allah..

Adakah betol Giant wujud?????



batu heksagon
tiang-tiang heksagon



Di sini,di bumi Ireland,kami belajar berdikari,belajar mempertahankan Islam dan menghadirkan Islam dan rasa izzah dengan Islam.Masakan tidak,golongan muslim di sini hanyalah minoriti dan tiada langsung azan yang berkumandang dan tiada langsung musolla-musolla kecil disediakan.Ke mana-mana perlukan kompas,ke mana-mana lapik tempat bersujud dibawa kerana di mana-mana kami bersolat apabila tiba waktu.

Betul kata kak su..bila dah tinggal di Negara yang majoritinya bukan dari kalangan kita,kita sendiri yang perlu beringat dan memilih,jalan mana yang ingin ditempuh.

salah satu castle yang terdapat di Island ni..[macam dalam cerita dongeng kan..]

Kemudian,kami meneruskan perjalanan ke sebuah castle.Saya sudah lupa namanya akan tetapi,rasa sangat seronok kerana castle tersebut Nampak seolah-olah castle cerita-cerita dongeng dahulu kala.Biasalah budak-budak perempuan..kalau tak cerita snow white,cinderella yang menjadi puteri dongeng pujaan hati.


Selesai menunaikan kewajipan,kami meneruskan perjalanan ke Bandar dinding atau nama saintifiknya Wall of City.Di sini,tour guide kami menceritakan tentang Bloody Sunday yang berlaku yang mengisahkan penentangan Irish terhadap orang Inggeris yang menjajah ke tempat mereka.

Selesai semuanya,destinasi terakhir,kami berhenti ke salah sebuah Mall yang ada kat sana dan kami terus bertolak pulang.

Hari yang betul-betul memenatkan.Namun,pengalaman takkan dilupakan.Bukan senang untuk sampai ke Negara orang dan mengenal ciptaan alam yang sungguh menakjubkan.Tidak kiralah ia dihuni oleh muslim or non muslim..tp,Ala mini,Bumi ini milik Allah.DIA yang menjadikan segalanya indah..Bagaimanakah keadaan surge nanti?indahnya di luar akal fikiran manusia!Allah!Tuhan yang menjadikan segalanya tidak sia-sia.

‘Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi dan penggantian malam dan siang terdapat tanda-tanda[kebesaran Allah bagi orang yang berakal’ 3;190


p/s;tidak kira kita ke mana..isian rohani jangan pernah lupa.3 hari hidup tanpa tazkirah,satu titik hitam melekat di hati.Sama-sama kita amalkan