Sabtu, 14 Februari 2009

Aku cinta die....

Salam..

Perbincangan yang beberapa hari lalu ngan seorang seniorku amat bermakna

Kerana ia memang melibatkan masalah umum di kalangan remaja

Tidak dinafikan perasaan ingin mencintai dan dicintai pasti hadir terutama kalau di kelilingi oleh masyarakat yang tidak mengenal erti sebenar n hakikat sebenar dan keadaan mane yang dibenarkan oleh syarak untuk menjalin hubungan antara putera n puteri.

Bagaimana kite ingin membendung masalah ini?

Bagaimana kita nak start kerje?

Malam 2 kami banyak saling bertukar pendapat n saling berkongsi[bak kate pepatah..sharing is caring..hehe]

Ape yang kami kongsi bukanlah untuk memburukkan mane2 pihak coz bende ni rasenye perlu dibendung.Dan orang yang membendung adalah kite.

Of course kalu kite nak bawak mende baik,kite pn kene tgk n cermin diri dulu.Tapi bukan bermaksud,kita mesti tunggu bile diri kite btol2 perfect baru nak start[sambil menyelam minum r air skali kan..tak kire r pahit ke,manis ke,masin ke or sweet sour..huhu]

Seniorku bercerita tentang kisah2 yang melanda kepada kawan2 terdekat kami[kawan satu skool r.senior ni,satu skool denganku]

Dia bilang,dia sedih coz ramai yang kecundang setelah tamat skool.Malah ad yang dikire golongan yang baik di skool dulu pn terjebak dgn perkare ni.

Dia tak nafikan ade yang meluahkan masalah kepadanya n sedar diri sudah jauh lagho dgn mainan syaitan yang menjadikan sesuatu perkare itu indah,tetapi ia memang jelas2 salah.Ada di kalangan mereka yang berpisah jauh dari pacar kerana salah seorang berjaya ke luar negara n kate2 seniorku kepada sahabatnye itu…amat menusuk kalbu….

‘Mengape Allah pisahkan kamu supaya berjauhan?Sehingga sesama kamu tidak sempat untuk bertanya khabar?Sebenarnya Allah sayang akan kamu,Allah tidak mahu kamu berdua terus hanyut n Allah nak kamu fikir bahawa Allah nak hubungan kamu berdua terjage…’

Begitulah antara nasihat2 yang diberi oleh seniorku kepada rakannya yang ingin berubah.Seniorku masih still dengan statement yang sama..iaitu..SEDIH..kerana melihat kawannya turut kecundang.



Sedangkan pelajar syariah di Malaysia, pn terlibat dgn semua ni.Bergambar dengan orang yang tak sepatutnya…Bayangkan gambar di fs penuh dgn gambar yang tak sepatutnya,tetapi masih mengaku sebagai syariah gurl..perasaan seniorku bertambah sedih..

Tapi, pada pendapat saye,kenapa ini terjadi?kerana pemikiran masyarakat melayu itu sendiri.Kadang2 apabila dah menjangkau usia ni,saye baru terfikir,betape pemikiran kite sebagai umat melayu terhadap hubungan yang belum tentu kekal ke jinjang pelamin diagung agung kan.

Sehinggakan sewaktu saye pulang ke Malaysia ketika cuti musim panas,kawan2 di Malaysia bertanya saye dgn sape[paham2 je r].Sehinggakan apa yang berlaku kepada remaja di Malaysia,kalau tak couple maknenye,ia adalah satu keaiban n sape yang berkahwin mude pule dianggap sebagai seorang yang gatal n kadang ade juge yang anggap golongan mude yang berkahwin awal ni kerana mereka dah terlanjur..[nauzubillah]

Tapi,kadang2 keadaaan ini amat membimbangkan.Ada pula sesetengah ibu bape berkate’ala…biarlah diorang berkawan dulu..buat ape tergesa gesa..diorang pn mude lagi..’Sampai begitu sekali pemikiran masyarakat kite.Saye bukan la mereka reka..tapi saye juge di kelilingi masyarakat2 sebegini.

Tapi,sahabat2 sekalian..daripada berkawan dulu la kan menjadi bercinta dulu n dari bercinta dulu r jadi habiskan belajar dulu n nanti semuanya dulu2..

Saye tak nak kate n kutuk kepade golongan ni n tak nak terus kate NO!.Kite same2 r beringat n sayang sesame kite…kite kene same2 berubah…kite kene same2 membantu.tol tak?Bagi yang terase,saye tidak berniat untuk melukakan hati sesiape.Cume..kite perlu lihat perlahan lahan.Bak kate seniorku…ramai yang kate memang susah untuk tinggal.YA!memang betul.Once, kite terjebak memang susah tuk tinggalkn..Maklum r..bile diri disayangi lah katekan…Tapi ingat…sayang manusia berpenghujung….sayang Allah tak berpenghujung..adakah kite nak tinggal sayang yang memang pasti kite disayangi,atau kite kejar sayang yang tidak pasti untuk kite seorang atau ad tuk yang lain…

Ingat…kite jangan jadi golongan yang menolak hidayah NYA.Kerana hidayah Allah sangat mahal.Kite sebagai hamba..jangan r buat jual mahal.Ingat 2….sayang Allah sangat mahal…

4 cakar2 ayam:

musegalo berkata...

sokong2 900%..

ramai je aku tgk kawan2 aku tjebak lam nde2 gini..mulanya masa muda2 dulu rasa jugak jeles, tapi leni, syukur sebab aku x terlibat..

alhamdulillah Allah letakkan aku kat mesir ni, rasa selamat sangat2..macam duk kat skolah agama, ikhtilat laki ngan pmpuan dijaga..alhamdulillah

MAWAR BERDURI berkata...

cinta itu fitrah manusia...kita tak boleh manghalang naluri semulajadi yang telah Allah kurniakan kepada kita.. namun, sejauh manakah kita berjaya menyalurkan rasa cinta itu pada jalan yang telah dilandaskan oleh syariat Islam..

onee berkata...

alhamdulillah...
bgus2...2 la.Dulu pn rase cm rilek je pasal kapel2 ni.ok je.ap salahnye kan.Tp bile dah phm,hmmmm...memg salah

farhana roslee berkata...

saye pon sokong 901%..

aku xmo kapel.aku nk teros kawin.
hehe..