Rabu, 3 Disember 2008

Alhamdulillah,akhirnya terbuka hati saya untuk memiliki blog sendiri.Selama ni bukan saya tak terpanggil untuk membina blog,tapi pintu hati belum terbuka.Sehinggakan suatu hari yang hening,saya telah mendaftar blog kemudian,saya padam balik kerana tidak yakin untuk menulis.Kemudian,saye terfikir balik,’aku buat blog ni, bukan untuk bertanding,tetapi hanyalah untuk berkongsi sedikit sebanyak’Akhirnya,lahirlah saya di antara yang berjuta.[poyo]

Kehadiran wireless di rumah saya memudahkan lagi kerja saya.Selama ni,agak sukar bagi saya dan ahli beit,kerana kemudahan internet yang terhad.Kami sedang berusaha untuk mendapatkan kelulusan dari ‘Syarikat Telekom ‘Mesir untuk membolehkan kami mendaftar nombor telefon untuk mendapatkan wireless dari titik peluh kami…[ye ke?]Kita tunggu dan lihat saja coz senior2 kesayangan kami msh berusaha.[kami memang sayang kat akak2.Bukan hanya mainan kata2 tau]

Apa tujuan saya bina blog ni sebenarnya?hmm entahlah….tapi setiap perkara mesti ade tujuannye kan?Begitu jugak ngan kehidupan sehari hari kite,tujuan kite ke kuliah setiap hari,semuanya mesti ada tujuannya.Tujuannya….adalah…..biarlah saya sendiri yang tafsirkan.Saya anggap korang pn tafsir sendiri r.[saje je nak create KBKK sket].
Sebenarnya saya ni tak mahir sangat lam bidang penulisan.Tapi,nak cari pengalaman.Ape salahnya kan.


Tadi,sedang jari jemari ni menekan nekan lektop[takde r main tekan2 je,ngah delete emel yang sgt banyak].Tibe2 mate ini terlihat mesej dari friendster yang menunjukkan ex school mate saye menjemput saya sbg rakannya di internet.Saya apa lagi,terus r g ushai profil die.Tibe2……tanpa disangka sangka,profil nye dirahsiakan.So,saya kene add die tlbh dahulu,barulah saya boleh view die punye profil.Bile dah add,tibe2………………………………saye terpandang lah satu komen daripada beratus ratus komen yang ada.

Mata saya terpacak pada satu komen yang diberikan oleh seseorang yang juga ex skool mate saya kepada ex school mate saye yang meng’add saya tadi.

Tapi pada mase 2,ahli beit saya pn join skali r tgk.Apa yang mengejutkan kami anak beranak[ooops!silap.diorang ahli beit saya r] ialah,perubahan yang ketara berlaku kepada ex skool mate kami.[nape kami?Korang phm2 je r….kami satu beit ni pernah satu skool lu].k,sambung citer…Perubahan yang macam mana?[tak perlu diceritakan kot]

Sebenarnya….saya ingin kawan2 faham,apa yang saya ingin kaitkan di sini adalah di mana kita sekarang?>bagaimana ngan kedudukan kita sekarang?Adakah setakat di rumah,memasak,ke kuliah,balik,makan,tidor,makan lagi,kemudian,g kuliah?

Kawan2,try kita renung jap.adakah itu cukup untuk kite?Adakah kawan2 rasa adakah perlu hanya berpeluk tubuh n berkata,’cukup r ak dah berubah,buat ape nak susah2 fikir ttg orang len?’try kite tgk sekeliling,adakah cukup untuk memerhati tanpa bertindak?
Seperti yang saya kata tadi,mungkin kite tak sedar perubahan yang berlaku kepada kawan2 kite,sama ada di depan mata,atau pn di Malaysia.Kawan yang mana dahulu pernah g surau same2,jemaah same,makan kat DM yang same,ape ag r…ala..tambah2 r lak ek..tak larat r nak tulis…


Tapi,sanggup ke kite tgk diorang terus hanyut ditelan arus?Hidup hanya mengikut arus,tak reti nak berdayung sendiri…akhirnya…tenggelam bg2 aje….[rase cam lam laut r lak]
Tapi itu hakikat sebenar yang berlaku kepada kawan2 kita kat Malaysia.Ni namenye kite kene risau n perlu risau coz diorang kawan kite…
Banyak medium yang leh digune…internet,contohnye…blh digunakan untuk berhubung ngan mereka…


Try dekati mereka n quduwah hasanah r kan.Takkan r juz nak tanya’wei,ape filem terbaru kat Malaysia r?’

‘wei ape citer pasal artis 2 ar?’.Mat aih…ini ke tande kite sayang sahabat kite?

Tanda sayang seorang sahabat,dia takkan biarkan sahabat dia ke jurang neraka,malah menariknya ke jalan surga…

Tanda sayang seorang sahabat,dia tak pentingakan diri,malah menutamakan sahabatnya

Tanda sayang seorang sahabat,dia takkan biarkan sahabatnya terus leka,malah mengajaknya untuk kembali mengenal Allah.

Ini sebenarnya ingatan pada saya juga yang masih melatih diri n nak ajak kawan2 skali r.Kite kene melakukan kebajikan ini,Di sini,suke untuk saye share satu ayat dari Al quran;

“Dan hendaklah di antara kamu ada segolongan org yang menyeru kepada kebajikan menyuruh[berbuat yang makruf] dan mencegah dari yang mungkar.dan mereka itulah org2 yang beruntung” 3;104


Saya jugak nak kongsi satu kate2 :
Ukhuwah itu bukan pada indahnya pertemuan,tapi pada ingatan seseorang terhadap saudaranya d dalam donya.


Sebenarnya,tak rugi pn kalu kite luangkan sdkt mase untuk mendoakan rakan2 kita.Malah ia adalah satu kelebihan.coz apabila kite doakan untuk kesejahteraan org len,kejayaan org len,malaikat akan mendoakan kite bende yang same.
Renung2kanlah……

0 cakar2 ayam: